Jak hodnotit?

12. listopadu 2007, Mape

Dost často se ve školách objevují problémy, že žák se cítí poškozen hodnocením svého vyučujícího. Zkrátka a dobře, myslí si, že jeho znalosti nebyly doceněny, nebo byly doceněny neodpovídajícím způsobem. Pak se všechno hodí na vyučujícího, že je neobjektivní, že někomu přilepšuje a někomu přihoršuje.

To se samozřejmě stává. Ovšem problém může být i v tom, že stupnice 5 základních známek je dost úzká na to, jaké jsou rozdíly mezi znalostmi jednotlivých studentů. Trochu ji rozšiřují mínusy, případně plusy. Takže pak už je ta škála o něco širší. Jenže, může známka opravdu vypovídat o znalostech studenta dostatečně?

Slovní hodnocení dává o studentovi přesnější obrázek, jen se pak obtížně srovnávají studijní výsledky mezi žáky navzájem. Každopádně by bylo fajn, kdyby vedle známek se u důležitějších vysvědčení, nebo při udělování různých certifikátů objevilo i nějaké hodnocení, které by více přiblížilo důvod udělení té či oné známky. Učitelé (či lektoři) se tomuto brání, protože to samozřejmě znamená více práce.

Samozřejmě studenti se obhajují, když mají pocit, že mají na lepší známku, že je tedy vyučující poškodil. Když jim někdo přilepší, tak to neřeší, jsou samozřejmě rádi a neupozorňují na to. I když jednou jsem se setkala s tím, že moje spolužačka byla v týdnu uzavírání známek překvapena svým ohodnocením na vysvědčení, neboť čekala o stupeň horší. I učitelku dost zaskočilo, když chtěla známku zhoršit, protože se ji zdála oproti jiným ohodnocením ve třídě nespravedlivá. Ne blázen, ta holčina, ale vzácný človíček....

Na vysoké škole je to podobné. Také 5 stupňů známek, ale ta nejhorší – F- je vlastně něco jako 4 u nižších stupňů vzdělání a znamená, že student neprospěl. Na vysokých školách se až na výjimky nesetkáte tedy s běžnými známkami, ale spíše s písmenky. Stupnice byla převzatá ze západní evropy a tvoří ji známky A-F. Student premiant není tedy „jedničkář“, ale „áčkař“.

„Áčko“ je tedy obdoba jedničky. … „ANO-VÝBORNĚ“ ! Prostě všechno víte, všechno znáte „A JE TO GOOD“, „A JE TO V SUCHU“… co více dodávat?

„Béčko“není ani jednička, ani dvojka. Lépe řečeno „BEZ VĚTŠÍCH NEDOSTATKŮ“.

„Céčko“ rovná se dvojka. „CELKEM TO ŠLO“, „COSI DOBŘE, COSI HŮŘE“.

„Déčko“ tvoří mezistupeň dvojky a trojky. „DOBRÝ“, „DOSTATEČNÝ“.

„Éčko“ je nejhorší známka, kterou student může dostat aniž by byl takříkajíc „vyražen“. „EŠTĚ TI TO UZNÁM“, „EVENTUELNĚ TO DOSTAČUJE“. Pro některé studenty spásná známka, na kterou celé studium „hrají“.

„eFko“ už je horší „šálek kávy“. „FUJTAJBL“, „FAKTICKÉ CHYBY“, „FAKT TO NEUZNÁM“, nebo také „FOFREM PADEJTE PRYČ A PŘIJĎTĚ PŘÍŠTĚ“.

Pokud studenti univerzit nebojují o průměr třeba kvůli možnosti čerpání stipendia, v podstatě berou cokoliv za hodnocení A-E. Z vlastní zkušenosti vím, že málokdo smutní nad tím, že u zkoušky dostal za E. Lepší známky jsou brány něco jako bonus, nejsou tedy tak podstatné jako samotné složení zkoušky a ukončení předmětu.

Diskuze na téma Jak hodnotit?

:) :( :D :p :| :O ;) 8) X) :_( :$ :@ :Z

Pro odeslání příspěvku se můžeš přihlásit nebo odeslat anonymně pod přezdívkou. Pro přihlášení musíš být zaregistrovaný. U příspěvků neregistrovaných nebo nepřihlášených uživatelů se zobrazí IP adresa.

Jméno nebo přezdívka:
Opiš kontrolní kód: Kontrolní kód

Příspěvky obsahující vulgární výrazy, komerční odkazy nebo odkazy nesouvisející s tématem budou smazány.

[2] Anonym (69.142.155.166), 17. listopadu 2007 22:24
tady je řešení: http://oznamkujucitele.cz/
[1] Anonym (78.108.145.10), 14. listopadu 2007 21:27
Někteří učitelé jsou potvory, které si zasedly na některé žaky, tak je to na každé škole a vyjímky neexistujou

seminarky bez prace

Podklady pro seminární práce

Hodnocení článku

3,4
Oznámkuj článek jako ve škole
1 2 3 4 5
Známkovalo 2815 čtenářů

Další články tohoto autora