Jsou státní maturity vážně dobrým nápadem?
25. dubna 2008, Štefan Rehák
Není tomu dávno, co se velmi živě diskutovalo o státních maturitách. Všichni všechno projednávali a řešili, mluvili o datu, kdy by se mohli poprvé státní maturity vyzkoušet, ale ve skutečnosti z toho spíše plynul dojem, že nikdo vlastně neví, jak to s nimi bude. I když možná to nebyl jenom dojem. Na státní maturity mám takový názor, že pro české školství by to nebyl zrovna dobrý nápad. Ale kolik dobrých nápadů vlastně od našich představitelů přichází.
Pro mě nejdůležitější částí státních maturit, nad kterou by se mělo přemýšlet, je jejich jednotnost pro všechny školy s maturitou. Tady je podle mě kámen úrazu. Například gymnazisté a jejich výuka je spíše zaměřena na teoretickou část znalostí, mají odlišné předměty - nejodlišnější jsou asi humanitní předměty, protože na mnoha středních školách, resp. maturitních oborech a učebních oborech s maturitou podle mě není vyučována třeba filozofie apod. v takové míře, jako na humanitně zaměřených školách a některých gymnáziích.
Usuzuji tak kvůli dokumentu, se kterým jsme byli seznámeni jako studenti, které by měla ve čtvrtém ročníku potkat státní maturita. Byla to taková “státní maturita nanečisto”. V jedné z částí byl uveden úryvek, resp. myšlenka jednoho filozofa a po tímto byly možnosti, v nichž se měl maturant vyjádřit k tomu, co vyplývá a o čem hovoří jeho myšlenka. A vyznat se v textu a vybrat správnou variantu nebylo zrovna nejjednoduší, pokud se tím však člověk nezabývá každý den. Jako další úkol byl uveden jeden paragraf z občanského zákoníku a pod tímto byl napsán příklad z právnické praxe. Podle uvedeného paragrafu měl student vyřešit daný právní problém. Vyřešení může být obtížnější pro někoho, kdo právo nestuduje na střední škole a není mu právnický jazyk zrovna vlastní, než pro studenta studujícího předmět právo zpravidla každý den. Tento dokument byl ale ze společensko-vědního základu. Ovšem může si ho vybrat kdokoliv.
Jednotná maturita tedy není dobrým řešením. Každá škola je zaměřená na něco jiného - jedna škola je zaměřena spíše humanitně, další obecně, přírodovědně, prakticky atd. Nelze tedy měřit podle jednoho měřítka. To by se dalo v tom případě, že by se na všech školách učilo to stejné ve stejné míře a toho asi nebude nikdy docíleno. I když je maturitní zkouška ze všeobecně vzdělávacích předmětů, stejně ji nelze použít v takovéto formě. Jedni studenti se připravují na střední škole na studium na vysoké škole a na další škole se připravují na praktickou část učiva a po ukončení střední školy se hodlají ucházet o zaměstnání.
I když pravděpodobně nikdo neví, jak to vlastně doopravdy se státními maturitami bude, a tak budeme muset vyčkávat, jak se bude tato oblast školství vyvíjet, jestli se vůbec nějak bude.
Autor je studentem 1. ročníku University of New York in PraguePřečti si také:
Diskuze na téma Jsou státní maturity vážně dobrým nápadem?
- [9] pista (62.40.76.70), 1. prosince 2009 09:32
-
PS: znam ve sve rodine pripad studenta jez na statnim gymplu propadal z 5 predmetu a z ostatnich mel velmi nelichotive znamky. Odesel na soukrome gymnazium, kde nyni doucuje sve spoluzaky. I takoveto rozdily jsou mezi gymnazii, ale verim, ze maturitu udela, jen pochybuji, ze by zvladnul tu statni a obavam se, ze bude mit trosku problemy s tim jakou VS by mohl nasledne studovat pokud vubec nejakou a gymnazia jiz ze zakona by mela pripravovat studenty na vsechny, nebo alespon na vetsinu VS a ne jen na nejakou soukromou vyssi odbornou jelikoz jinde bude mit hodne velky problem
- [8] pista (62.40.76.70), 1. prosince 2009 09:23
-
Statni maturita je jistym garantem aby se vsechny skoly snazily naucit sve studenty tak aby umeli co nejvice ze zakladu na kterych je potom mozne na VS stavet. Kvalita skoly potom nebude urcena mnozstvim jednicek, ale mnozstvim uspesnych studentu, kteri jsou schopni zvladnout takovyto centralni test. Je treba promyslet souvislosti a ne jen zehrat, ze na umetene cestice se vyskytl hrbol o ktery muzete zakopnout. Stale plati tezko na cvicisti, lehko na bojisti. Stredni skola = cviciste a VS = bojiste. Bez zakladnich znalosti Vas sice na VS prijmou, ale vydrzite maximalne 2 semestry nez zjistite, ze Vam chybi zaklady na kterych je treba stavet a bohuzel to, ze Vas skola na toto nepripravila reklamovat uz nikde nelze. Proto se dnes na skolach vychazi studentum vstric a delaji se jim ustupky, ktere prave statni maturita odhali
- [7] Gymnazista (213.19.116.110), 20. června 2009 12:42
-
Myslím si, že by si naši politici, (hlavně tedy ministrině školství) vyzkoušet maturitu sami a nám pak uveřejnit výseldky.. Ale jak by si ji vlastně mohli zkusit, když ji ještě ani nemají připravenou?? Jsem v druháku, pořád tedy na tom nejsem ještě tak hrozně jako třetáci.. Zbytečně se do toho vrážejí peníze.. Nemyslím si, že naše klasické maturity byli špatné.. Všichni věděli, co se od nich bude čekat. A jestli někdo udělal maturitu na dvojku nebo na čtyřku - to už stejně nikoho nezajímalo. Maturitu mohl zakzit i jedničkář. Tímto reaguju na Betku..
Jsem PROTI státní maturiti, tedy aspoň do doby, dokud nebude jasné, co v nich přesně bude..
- [6] pantas (213.226.194.190), 23. března 2009 09:16
-
jsem student prvního ročníku střední školy.Myšlenka že budu dělat státní maturitu je pro mě velice depresivní,furt se něco mění,učitelé a žáci jsou zmateni a místo toho aby nastal pořádek tak je akorát chaos.proto říkám NE!!!


- [5] nespokojenýstudent (88.103.58.107), 25. května 2008 17:51
-
Jsem studentka ruhého ročníku, tedy člověk, kterého se to aktuálně nejvíce týká. Dle mého názoru je státní maturita pěkná blbost. Naši poltici se snaží vyrovnat západu a proto sem přináší metody, které jsou pro naše podmínky naprosto nevhodné...
Ze všeho nejhorší ale je ten zmatek kolem. Nikdo ve skutečnosti neví, jak to bude vypadat. Je kolem toho takový zmatek, že se ani neví, co nás vlastně čeká.
Občas se k nám sice ostanou informace, jako napříkllad, že u maturity z cizího jazyka budeme povinně číst, ale nikdo to nemůže na 100% zaručit.
Osobně si myslím, že státní maturita nemá smysl. Proč měnit systém, který již několik desítek let funguje?
- [4] Betka (98.112.21.54), 23. května 2008 07:30
-
ja si myslim, ze je to dobry napad. Preci jen by clovek oznacovan uspesny maturant mel mit nejake zakladni znalosti, at uz studoval na ucnaku ci gymnaziu. Dle meho nazoru by mela byt statni maturita z cestiny, matiky vseobecneho zakladu a druheho jazyka. Melo by to byt nastaveno tak, aby i deti z ucnaku byly schopne uspet, coz by pak znamenalo, ze pro gymnazisty by to melo byt jednoduche. Pak bych byla pro aby kazda skola mela stale svou vlastni maturitu, ktera by se zamerila na dany obor skoly.
Duvod, proc jsem PRO je ten, ze by pak bylo stejne meritko pro vsechny a bylo by jasne patrne, kdo je na tom lepe. Takto dostane treba gymnazista z CJ za 3 a clovek z uciliste za 2. Rozhodne to ale neznamena, ze maji stejne znalosti a to je pak velmi matouci....
- [3] Hanička... (85.132.158.238), 16. května 2008 17:13
-
podle mě určitě ne.odneseme to jen mi . když je poslanci chtěj at si ty maturity pak dělají za nás




- [2] esmeralda (84.244.103.22), 16. května 2008 10:25
-
Myslím si že je to pěkná blbost podle toho co vypraví učitelé tu maturu udělá jen par jedinců. A zase přijdou nato že to není dobrý nápad a zruší to tak jako zavedli jednu přihlašku na střední školu a tet zavedli zase dvě od příštího roku

- [1] kubasaa (89.111.88.21), 4. května 2008 18:43
-
Myslím. že to naše školství aspon o trochu pozvedne
