Mýtus jménem "Waldorfská škola"

12. ledna 2007, Eva Mlčáková

Když se řekne Waldorfská škola, spousta lidí si pod tímto pojmem představí nějakou náboženskou sektu, kde se studentům po stránkách lijí do mozku úryvky z Bible, nebo naopak jiným je tento pojem úplně cizí. Já sama tuto školu v Ostravě navštěvuji již třetím rokem a musím se přiznat, že mě občas tyto mystifikace až udivují.

Jsem odchovanec normální základní školy, proto pro mne přestup na tak zvláštní a neobvyklý styl výuky byl poněkud velká změna. Jen samostatné schéma učení se od obvyklých středních škol úplně liší...

Hlavním rozpoznávacím znakem je právě ono zmiňované vyučování. Pro ucelenost učiva a lepší pochopení a vtělení se do jeho problematiky, se na Waldorfských školách neučí po 45 minutách, jak je obvyklé, ale výuka probíhá v tzv. epochách, které jsou během dopoledne dvě (na ZŠ Waldorfských pouze jedna).

První epocha, trvá 120 minut. Začíná v 8:00, ale bývaly doby, kdy byl začátek epochy posunut na 7:50. V tomto období se většinou vyučují složitější předměty, jenž vyžadují více času na vysvětlování, nebo zápisy. Nejčastějšími bývají fyzika, literatura, chemie, ale i cizí jazyky, kterým se v epochách rovněž nevyhneme.

Druhá epocha pak trvá 90 minut. Ta obsahuje méně složitý předmět.

V epochách jsou studentům přinášeny informace uceleně, netrhaně tak, že se za den nevystřídá sedm předmětů, ale například jen čtyři.

Dalším výrazným znakem se stává důraz na komunikaci "učitel - žák". Učitelé pracují se studenty jako s individualitami. Snaží se je pobízet, aby vyjádřili svůj vlastní názor. Z toho bohužel plyne další mýtus a to ten, že na Waldorfských školách vládne anarchie. Z vlastní zkušenosti vím, že tomu tak občas bývá, ale to už se pak jedná o to, jak si samotný učitel dokáže neukázněné studenty umírnit. Tento problém by však mohl být problémem jakékoli školy s energetičtějšími žáky.

Nejčastějším omylem se však stává všeobecně známý fakt, že Waldorfská škola se specializuje na náboženství a křesťanskou výuku. Opět je to jen a jen mýtus. Pravda, probíráme náboženství (různá) spíše podrobněji, než letmo, ale nikdo nás nenutí uctívat Boha a každý den se k němu modlit. Spíš naopak. Čím více se to o nás říká, tím více studentů se snaží se tohoto označení oprostit a veřejně prohlašuje, že na Boha nevěří.

Waldorfskou pedagogiku založil Rudolf Steiner, rakouský filosof a přírodovědec, jenž rovněž vytvořil obor antroposofie, která - jak ona sama říká - chce být naukou o člověku. Nejen po jeho duchovní stránce, ale i po té fyzické. A přesně na tomto principu Waldorfské školy fungují. Rozvoj osobnosti a ducha studentů je nejdůležitějším aspektem výuky. Naučit se, pochopit a poznání dál sám rozvíjet.

Nakonec několik dalších mylných tvrzení o Waldorfsých školách:

  1. Waldorfští žáci jí před začátkem epochy červy (Nesmysl! Nevím, jak červ chutná a doufám, že to nikdy nezjistím)
  2. Waldorfští žáci líbají své učitele na přivítanou (No, to by nás hnali!)
  3. Studenti SOŠ Waldorfských se potýkají s odporem a ostatní žáci normálních škol, si na ně ukazují prstem (mýtus...v novinovém článku, kde toto tvrzení vyšlo se jednalo pouze o novinářskou kachnu)
  4. Waldorfští žáci se před začátkem vyučování modlí (neříkejme tomu modlí, ale plnohodnotná průpověď nikdy nikomu neublížila - zvlášť, když se zamyslíme nad jejím obsahem)

Nutno dodat že střední škola podle pravidel opravdových Waldorfských škol, kterých je na světě neuvěřitelná spousta, u nás neexistuje. Ideálu se snažíme pouze hodně přiblížit, ale k úplnému začlenění mezi ty nejlepší nám chybí především pochopení od státu, jenž nás nutí se čím dál více oddalovat od těch pravých Waldorfských vzorů. Pro příklad by mohl sloužit příkaz o vystavování jednoslovných známek na vysvědčení. Jistě - vysoké škole ze slovního hodnocení nejspíše moc nevyčtou, ale jak často můžete studenty rozdělit na dvojkaře a trojkaře, když na dvojku toho ví málo a na trojku moc...

Autorka je studentkou 3. ročníku SOŠ Waldorfská Ostrava

Diskuze na téma Mýtus jménem "Waldorfská škola"

:) :( :D :p :| :O ;) 8) X) :_( :$ :@ :Z

Pro odeslání příspěvku se můžeš přihlásit nebo odeslat anonymně pod přezdívkou. Pro přihlášení musíš být zaregistrovaný. U příspěvků neregistrovaných nebo nepřihlášených uživatelů se zobrazí IP adresa.

Jméno nebo přezdívka:
Opiš kontrolní kód: Kontrolní kód

Příspěvky obsahující vulgární výrazy, komerční odkazy nebo odkazy nesouvisející s tématem budou smazány.

[40] Klára (185.71.41.247), 4. července 2017 23:12
Padaly zde i komentáře o zaostalých dětech apod. - uspěly ve srovnávací zkoušce státních maturit střední školy Waldorfské? O té z Prahy víme, že ano a dokonce byli nadprůměrně úspěšní. Co více dodat 8)
[39] Kolemjdoucí (37.48.37.202), 23. února 2017 07:06
Škola hrou - ta slova slyším celý život, ale byla to vždy jen prázdná fráze, které se učitelé v duchu smějí. Neuskutečnitelná teorie, sci-fi, kterou když chce někdo pro naše děti uskutečnit, vysmíváme se mu a házíme na něj špínu, jako by to co většina z nás ve škole prožila byla svatá, bez ještě horších chyb. Já si každé takové snahy cením a z nálepky nebudu dělat vlastnost. Přechod 7 leté dcery do jiné školy zvažuji, myslím, že argumenty pro to jsou a pokud si i ona tak zvolí, nevidím v tom problém. Když tady vidím tu netoleranci a snahu uzemnit vše co kvete, říkám si, že výchova k uniformitě nese své plody. Nešilme z tak malé odchylky, jako je způsob či obsah výuky, když výsledný produkt je slušný a vzdělaný člověk. Každému co jeho jest.
[38] Heffy (109.224.84.219), 15. ledna 2017 16:25
RE 28: No, my z odsuzované běžné školy obvykle píšeme "osobnosti byly...", ale chápu, že když je člověk osobnost, pravidla českého pravopisu ho nemusí zajímat.
[37] babi (109.81.211.24), 31. října 2016 20:08
RE 15: Mám vnučku ,chodí do WŠ a jsem zděšená. Ve třetí třídě neumí číst. To je pro mě šok.
[36] Simona (178.17.92.162), 31. října 2015 17:49
Jediné co bych chtěla dodat je výborně napsáno zde: http://www.montessorianswers.com/my-expe...
[35] Jana (88.146.165.245), 2. dubna 2014 06:44
Ahoj, a moc dekuji za prispevek, budeme se stehovat do Ostravy a kvuli stehovani Waldorfu menime i lokalitu:), tvoje slova mi moc pomohla :)
[34] Veverka (88.146.180.30), 18. března 2014 20:19
Zdravím komentátory i autorku. Musím podotknout, že jsem po přečtení komentářů hluboce zděšena. Vždy jsem byla pro Waldorfskou pedagogiku a hodlám ji studovat. Z negativních postojů rodičů a studentů usuzuji, že asi dost záleží na člověku. Nedá se brát Waldorfská škola jako Waldorfská škola. Každý člověk má jiný přístup a s problémy, které zde uvádíte se setkáte i na ZŠ. Však to všem přijde normální, to totiž není alternativa, ale norma :)
[33] jana (78.108.152.10), 17. října 2013 13:09
Zili jsme nejakou dobu v Nemecku, kde konkretne ve waldorfske skole v Otterbergu to fungovalo takto: Stredni+plus zakladni skola waldorfskeho systemu mela 12 trid (8 trid ZS, 4 tridy SS), pricemz 12. rocnik byl zakoncen necim, co by se dalo nazvat "waldorfskou maturitou" , ale maturita, jak ji zname, to vubec neni, spociva ve zpracovani samostatne prace na dane tema a muze to byt i neco praktickeho (napr. jeden student vyrobil samostatne doma funkcni drevenne schody, jedna studentka zpracovala referat o tom, jak se vyvyji malba deti, a jak to souvisi s jejich povahou, atd.). Zajemci (vetsina) pak mohli pokracovat ve 13. rocniku, ktery byl klasickou nalejvarnou ke klasicke maturite, kterou na konci roku udelali, a ktera se v Nemecku normalne uznava.
[32] Anonym (85.70.129.222), 2. května 2013 13:23
Neznám ji :$
[31] jojo (94.143.173.145), 25. dubna 2013 00:08
"Takhle mě naučili se vyjadřovat na základní škole WALDORFSKÉ. " "...hlavně to byli osobnosti." Tyhle dvě věty tak nějak vystihují celý problém žáků a absolventů wš... Tak nějak jste schopni se pochválit i za h...o ;-)
[30] W-student (85.70.81.192), 1. dubna 2013 02:00
(pokračování)Ovšem oni na těch svých nadrcených vědomostech z 6. třídy zůstali. Oni si přesně pamatují naprosto neužitečné věci, ale pokud jde o spojení si je z něčím či lépe obohacení je něčím jsou naprosto v háji. Netvrdím, že každé dítě z klasiky musí mít zmrzačenou osobnost, ale pravdou je že jsem se potkal s minimem lidí, kteří by byli "nějací". Waldorfská škole je podle mne nejlepší volba školky i základní školy a myslím, že časem i střední školy. Ale to až se změní celý školský systém v ČR a možná i celkový pohled na školství. Protože když zde čtu některé názory, jsem z toho opravdu otřesena. Je vůbec možné, aby dnes ještě lidi byli tak natvrdlý a zapšklý? ... Takhle mě naučili se vyjadřovat na základní škole WALDORFSKÉ.8)
[29] W-student (85.70.81.192), 1. dubna 2013 01:58
(pokračování) Waldorfská škola mi dala rozhled - sice si asi po večerech nebudu vyrábět poličky nebo salátové lžíce, ale alespoň vím jaké to je něco vytvořit. Pravdou je, že w. školy jsou velmi závislé na osobě učitele. V tom jsem měla naštěstí štěstí. Všichni moji učitelé sice nebyli vzděláni v daném oboru, ale častokrát mi toho o věci řekli více než ti , co mě v současnosti vzdělávají na gymnázium a mají na to bůhví kolik papírů. Teď se dostávám k náboženskému fanatizmu ... sakra četli jsme si Bibli asi v 5. třídě a to v rámci religionistické vzdělanosti, která je dle mého skromného názoru opravdu potřebná (když polovina lidí dnes neví, že křesťanů je více druhů). Ke kritice R. Steinera. Byl to filosof. Filosofové většinu věcí neříkají přímo a tedy hledejme ve slovech Steinera trochu toho symbolismu a neberme vše tak bez představivosti. Dále srovnávání w. školy s klasikou. Ano, jako malé mně také vždy připadalo, že toho např. v 6. třídě vím tak málo a moji kamarádi z klasiky toho ví tak moc.
[28] W-student (85.70.81.192), 1. dubna 2013 01:57
:O:O:O... Sakra. To je snad neskutečný reakce některých lidí v této diskusi. Absolvovala jsem 9. let na Waldorfské škole. V současnosti jsem v 3. ročníku gymnázia a (nechci se nějak přehršle chlubit), ale díky waldorfské výchově jsem jedna z mála, která dokáži samostatně pracovat, zapojit to v hlavě a ne jen jak 9 let utlačovanej trotl opisovat pořád všechno bez minimální vlastní iniciativy. V rámci diskuzí na střední škole jsem vypozorovala jistou stádovitost mých spolužáků a popravdě to, že jich většina není schopna dát si dvě a dvě dohromady (ano, je možné v jednotlivých předmětech hledat souvislosti) mě taky docela dostalo. Ač někteří moji spolužáci na základní w. škole nebyli zrovna geniové, dokázali nějak komunikovat a hlavně to byli osobnosti.
[27] Just Me (95.173.217.20), 17. března 2013 20:44
No, kde začít. Na WŠ vidím trochu dobrého, ale i špatného. Steinerova antroposofie mi připadá jako pořádný blábol. Pokud mám čerpat z jeho díla, tak s ním naprosto nesouhlasím. Tvrzení, že nervy se stávají kostmi nebo že hrtan se snaží neustále stát hlavou, a tak vznikla řeč, mi nepřipadají normální a nechápu, jak tomu někdo může věřit. Dobré by naopak mohly být epochy. Může být fajn, věnovat se jednomu učivu déle než jenom 45 min. Ale na normálních školách jsou přece také některé předměty spojené do vícehodinových bloků a nemluvím jenom o výtvarce nebo tělocviku ale např. i o češtině. WŠ prý učí žáky samostatnosti a vlastním názorům. No nevím jestli bych chtěl, aby si moje dítě myslelo, že je dobré nasekat do 11 řádků tolik chyb, že ani nemá cenu je počítat, jako to udělal nějaký absolvent WZŠ v této diskusi přede mnou. :_(
[26] drobilka (46.39.169.186), 8. března 2013 12:50
Zdravím. Prosím,sháním rodiče, kteří mají zkušenost s waldorfskou školkou a byli by ochotní mi vyplnit krátký dotazník k mé diplomové práci. Předem všem moc děkuji. http://www.survio.com/survey/d/I4O6N9M7X...
[25] DaJa2 (195.250.154.135), 13. února 2012 12:08
Jestli jako rodic uvazujete o w. vyuce zvazte toto: w. skola neni zvlastni skola, ani skola pro mimoradne nadane deti. Dale nelze porovnavat jablka + hrysky (klasicka vyuka vs. waldorfska v prubehu jednotlivych mesicu vyuky). Takto se porovnava neporovnavatelne = jako kdybyste jeli autem a chteli hodnotit jizdu tim, ze se koukate do zpetneho zrcatka... Zaroven lze napr. porovnat celkove vystupy Ramcove Vzdelaciho Programu (msmt) + SVP (skola) + WVP (w.) az od 3./5. tridy pripadne 9. trida a kazda skola bude mit sva specifika. N.B.: ve klasickem skolstvi je take rozdil mezi SVP jednotlivych skol - staci se trochu zajimat o problematiku prestupu deti na vicelete gymnazia.
[24] DaJa (195.250.154.135), 13. února 2012 12:06
A nyni take trochu PRAKTICKYCH ZKUSENOSTI zaka waldorfske (w.) tridy: nase dite chodi do 2. tridy waldorfske a s vysledky jsme spokojeni (plynule cte, pise tiskacim male/velke, pocita s prechodem prez 100 (plus, minus) a (deleni, nasobeni) 1-7. Z vyvojoveho hlediska se ve w. zacina s psacim pismem az ve 3. tride, ale protoze trida je sikovna, pi. ucitelka zacne jiz 2. polovine 2. tridy. :o)
[23] mudrovareichova (90.176.178.172), 31. prosince 2011 19:41
RE 12: Dobrý večer, odepisuji na diskuzní příspěvek slečny Marie. Dcerka je ve 2.třídě waldorfské a chceme přejít na základní školu klasickou. Nechci tady nic rozvádět, jen bych moc chtěla poprosit o e- mail této slečny . Potřebovala bych vědět detaily přestupu, jak se řeší vysvědčení atd.atd. Byla byste ochotna mi napsat více? Děkuji moc. mudrovareichova@seznam.cz
[22] silspok (93.103.40.154), 12. dubna 2011 08:03
No tak s Waldorfskou skolou mam nejake zkusenosti ... tedy takove, ze bydlim hnedle vedle ni. A to mi tak nejak staci k pochopeni te vychovy v osobnosti, tvorivosti a nevim co jeste ... Skola se nachazi v relativne dost huste obydlene casti, nicmene nikomu nebrani si v 11 vecer vytahnout fletnu ci housle a zahrat nam vsem tady neco lehce falesneho, ale primerene nahlas. To v podani cca 9ti leteho ditete, ktere bych cekal, ze v te dobe bude v pelechu. Rodicovske party maji take sve kouzlo ... vytazeny zvukovy aparat pred skolu s hlasitosti vyladenou tak, aby jsme si skutecne VSICHNI osvezili hity ABBA apod. ... Deti jsou skutecne osobnosti ... banda arogantnich sobeckych spratku ...
[21] Mejdlo2 (213.29.115.111), 17. února 2011 13:51
...........vždyť vezměte si takovou sedmičku! Co vám říká sedmička? Ano, sedm dní v týdnu, vidíte, sedmička je nám dána, máme ji zažitou, úplně řídí naše životy. A také dítě prochází sedmiletými cykly!!! Ano , skutečně je to tak, 3 cykly po 7 letech, do 21 let. Vyučujeme podle toho. Jestli jsem naivně čekal, že se dozvím něco racionálního o tom, jak dobře učit dítě a proč dát přednost WŠ před klasickou školou, jenom mě od té přednášky mrazí v zádech, jak je něco tak blábolného možné prohlašovat za alternativu k čemukoliv. :O
[20] Mejdlo (213.29.115.111), 17. února 2011 13:50
Včera jsme s přítelkyní zašli na přednášku o W školství v knihovně v Karlových Varech. Něco jsem si předtím našel na internetu a to z obou stran, příznivců i kritiků. Od první chvíle bylo patrné, že přednášející (byla to údajně učitelka WŠ s praxí 14 let) má sklony blábolit. Výmysl za výmyslem, blud za bludem, vše zabaleno do nadšení a spontánnosti s jasnými prvky radostí z víry z uvědomění si vesmíru, toho že slovo kočka, to jak zní, úplně evokuje spící kočku na zápraží, zatímco německé Katze je tak ostré, extáze z toho, že člověk může udělat kroky nejen dopředu, ale i dozadu, nádhery toho, že čtyřka (číslice 4) je zemitá a spjatá se zemí, vždyť i zvířata mají čtyři nohy a jsou zemitější než my lidé, úplně je to z těch čtverců cítit, jak jsou zemité, a ty děti, na nich vidíte, jak si to uvědomují, jak je to rozvíjí.............
[19] Marie (213.151.217.145), 10. ledna 2011 07:49
Ono je něco jiného číst a něco jiného tam být... Ano WŠ je o cyklech a taky celou dobu tvrdí že v určitých třídách je vědomostně na stejné úrovni jako normální ZŠ, přestupovala jsem, nebo lépe utekla jsem v té době kdy jsem na tom měla být stejně, tedy ze šesté třídy a světe div se stejné vědomosti jsem opravdu neměla, první rok jsem dřela jak kůň a jen díky značné toleranci a pomoci učitelů jsem to zvládla... Jak zde padlo a i sama s odstupem času přiznávám, waldorfská myšlenka není špatná, ale převedení do praxe je dle mé zkušenosti a informací, opravdu žalostné, nebo alespoň bylo když jsem navštěvovala Jinonickou WŠ... Učitelé kteří opravdu učili, časem nahradili doslova bláznama, kteří neměli předpoklad k tomu že by mohli učit víc než morčata, stačilo že byli nadšení myšlenkou WŠ.
[18] MAXAČ (93.185.7.3), 16. srpna 2010 13:07
Souhlasím s CERTYX... sice osobně s touto školou zkušenosti nemám, ale dost jsem si toho o waldorfském studiu přečetla a jsem řekla bych dobře informovaná. Chodím nyní do devátého ročníku ZŠ a už se pomalu rozhoduji kam dál.Jelikož bych chtěla jít na psychologii, myslím, že tato škola je naprosto vhodná.Připadá mi velmi zajímavé a ,,přitažlivé" pojetí vyučování. Pokud někdo říká,že po prvním ročníku tohoto systému dítě nic neumí, bude to nejspíš proto,že waldorfská je opravdu cyklus. Podle mne je tento způsob výuky vhodný, protože se tak dítě lépe naučí samostatnosti ;) :):)
[17] CERTYX (78.45.123.184), 11. srpna 2010 02:34
Sám se neztačím divit co tu někteří píší byl jsem žákem zš waldorfské v Ostravě ( právě jsem dokončil devítku) a rozhodně nemohu říct že by na školu chodily zaostalé děti, učiteléé byli demagogové , a to se že se netoleruje vlastní názor ?tak to je pravý opak. Co s týče dostávaní se na sš tak to bylo taky ok .. třetina lidí na gymplech ( a to většina na předních místech do 10tého místa) , všichni se dostali na maturitní obory, všichni v prvním kole, co se týče toho náboženského podtexu - tak k tomuhle je fakt těžké něco říct nemůžu říct že by na škole nebyli věřící učitelé ( já měl 6 let třídního ateistu) , ale rozhodně své názory nikomu nenutí. Abych jen nechválil najdou se ti stiné stránky: Tím , že je škola alternativní chodí tam často prolémové děti a pak je tam druhá sorta dětí která je pravý opak a tak dochází často k nesoladu v kolektivu. Jo a ještě jedna podstatná věc pokud dáte dítě po 1 třídě pryč tak se nedivte že nic neumí waldorfské vyučování je cyklus.
[16] Otec ze Semil (94.127.128.127), 20. června 2010 07:59
Vážení přátelé, jsem rodič jednoho z dětí, které nyvštěvují školu v Semilech. My jsme ale WŠ s hrůzou opustili hned po prvním roce, a dost lituju děti i rodiče těch, kteří zůstali. Důvody našeho odchodu byly následující : Waldorf je uzavřenou sektou antroposofů, kteří dříve nebo později ovládnou dění ve kterékoliv škole. I v Semilech byla WŠ zajímavá, populární a mnoha dětmi příznivě hodnocená, ale to ještě v dobách, kdy tam fungovali pedagogové a ne demagogové. Slušní pedagogové jsou postupně válcování Steinerem (tedy antroposofisty), až z dobrého úmyslu a záměru nezbude nic, než fanatismus. Dnes se ve škole každý den modlí k bohu a rozdílné (ne-li kritické) názory jsou důvodem k ignoranci či "vyštípání" nositele tohoto názoru. Noa na proktické úrovni je to o tom, že kluk na konci I. rtočníku uměl pár římských číslic, což byla fakt katastrofa.
[15] Nonah (90.180.235.252), 29. dubna 2010 13:52
Waldorfské školy jsou opravdu na nic. Jsem pedagog s praxí i v obyč. škole a upozorňuju, že ta je dětem prospěšná mnohem víc, než nějaká waldorfská výuka, která mně připadá spíš jako výuka zaostalých dětí. Taky je pravda, že děti z těchto škol mají problém dostat se na střední školy, protože nemají dostatečné znalosti učiva základních škol, jež jsou na přijímačkách na stř.šk. nutností! Nejsou schopny soustředit se 45 minut v klidu v lavici na učivo, což je pro takové studenty také silně nevýhodné! Sama mám dvě děti a do waldorfské školy bych je opravdu nikdy nedala!! P.S.: Zvířátka z ponožek naučím šít svoje holky doma!
[14] Bambule (195.113.63.98), 27. února 2010 21:13
Nemyslím si, že by wladorfské školství bylo v tolika ohledech špatné jako je zde na některých místech napsáno. Měla jsem praxi na ZŠW (1. stupeň)a nechtěla bch o těcho dětech říkat, že je jejich problémem, že ještě např. neumějí číst, naopak ve třetí třídě - měli v epochách vždy na 15.min čtení z knihy. některé aspekty vaučování mi přijdou dobré, třeby epochy. Osobně si myslím, že tento systém - nemá s tím, že je to vyvyšování arijské rasy nic společného, to že maturita z waldorfu není v Německu uznávaná nevím...Může mi to ještě někdo potvrdit??? Myslím si, že dnes k tomu může kdo chce napsat co chce, rozhodně to však nebyl záměr R.Steinera. Moje praxe byla super, těžko bych vybrala lepší...
[13] Marie (91.191.75.165), 25. února 2010 23:10
Autorce: lidé za modlení považují to že se každé ráno společně odříká básnička a pak dle dnů, odříká každý tu svou. I přes odpor k této škole, uznávám některé věci co se říkají jsou hodně přitažené...Waldorfská myšlenka nemusí být špatná, ale tak jako vše, je to o lidech a ti se kterýma jsem měla co dočinění mi to znechutili. Je mi líto, po zkušenostech jsem proti této škole a moje děti jí neuvidí ani na obrázku! Každopádně autorce přeji hodně úspěchů ve studiu. K neukázněnosti dětí, stává se i na normální škole a jak píše autorka záleží jen na učiteli jestli a jak si je dokáže srovnat (uznávám že WŠ jsou v těchto otázkách spíše tolerantní, až lhostejní...).
[12] Marie (91.191.75.165), 25. února 2010 23:10
Navštěvovala jsem ZŠ Waldorfskou od 1. do 6. třídy. Setkala jsem se s šikanou ze strany učitelů (a nejen jich) - nebyla jsem ze správné "prowaldorfské rodiny"... Krom zmáklého kde jakého náboženství, je to fajn baví mě to, ale pro život naprosto nevyužitelné, ze školy nemám moc jiných vědomostí. Až na hnusné vzpomínky jsem si z této školy odnesla látkovou panenku, ponožky a čepici které jsme si sami vyráběli, stoh sešitů, které jsem s radostí hodila do ohně... několika bločků, voskovek a šesti slovních , nic neříkajících vysvědčení, která jsou sice stínovaným krasopisem, psaná inkoustem na fialovém papíře, ale zapadávají prachem, už nemám v úmyslu je někdy číst:|
[11] Pavel (90.178.194.61), 3. ledna 2010 13:32
Zrovna se učím na test z didaktiky na téma Waldorfské školy a na netu jsem narazil na tento článek. Moc se mi článek líbí, nicméně osobní zkušenost s waldorfem nemám. Celkový nápad waldorfských škol se mi líbí. Své děti bych možná na takovou školu poslal, líbí se mi nápad epoch, které jsou komplexnější než 45 min. hodiny. Osobně můžu říct, že když jsme měli na gymplu 9 předmětů za den, tak už mi z toho šla hlava kolem, systém epoch mi přijde lepší, uspořádanější a proaktivnější. Přeji hodně štěstí autorce, ať se daří a ať se lidé dovědí víc o waldorských školách, je škoda, že se o nich moc nemluví. :(
[10] Jiří Tříska (90.177.216.48), 26. listopadu 2009 11:08
Děti mého švagra navštěvují waldorfskou školu. Chlubily se svými sešity, které byly krásně vymalované. Byl tam zápis jakýchsi krvavých germánských mýtů o obrech, kteří se nazájem vraždí a požírají, apod. Měly to za úkol převyrávět vlastními slovy a zapsat. Dobrá, mýty a pověsti, řekl jsem si... Ptal jsem se tedy jestli vědí něco o kněžně Libuši nebo o Šemíkovi. Nevěděly VŮBEC NIC! Prapodivná to škola...
[9] vrabcak (78.110.208.220), 31. října 2009 21:49
Když se ptám svých známých, kam posílají své děti do školy, říkají no na základku. Hm, no jo okresní přebor ve fotbale. To moje děti hrají první ligu ve Waldorfu. Vrabcak
[8] Nella (90.176.214.219), 19. července 2009 16:38
:)Fandím Vám. Chytrá holka. Waldorfská koncepce nebyla překonána, vychovává lidi, ne dav. To se v dějinách nerado trpí. Já jsem pro. Dana Brown
[7] Jiří Naitovský (89.102.145.62), 9. února 2009 17:20
Paní Skalce-přečetla jste si "něco o Rudolfu Steinerovi a jeho nauce antroposofii" s vypíchnutými poznámkami o nadřazenosti rasy-zkuste si to přečíst celé, abyste si uměla dát do souvislostí celý text. Pak možná přijdete na to, že takto vytržené poznámky skutečně udávají rasistický podtón, ovšem v kontextu ostatního je to tak trochu jinak. Miluji studenty Vašeho typu...Nacismus s touto školou a její filosofií nemá rozhodně nic společného, nevím, jak jste na to přišla. Panu Františkovi-zajímalo by mě, z jakého zdroje jste čerpal. V Holandsku i v Německu jsou naopak waldorfské školy zcela rovnocenné těm ostatním. Se srazem víl asi máte svou zkušenost, asi bych měl podobný názor. S úctou Vám přeji pěkný den. Autorce děkuji za článek a přeji hodně radosti z dalšího studia. Jiří Naitovský
[6] skalka, 19. ledna 2009 12:34
Měla jsem tu čest přečíst si něco o Rudolfu Steinerovi a jeho nauce antroposofii. Byla jsem dost zděšená. Zjistila jsem, že součástí této nauky je také přesvědčení o nadřazenosti rasy ( árijská rasa a její podskupina germánsko-nordická rasa ) a víra v reikarnaci. Můj synovec navštěvuje v současnosti druhou třídu jedné ze základních WŠ. Ve druhé třídě mu dělá velké problémy číst ( učí se číst po písmenkách ) a umí zatím psát jen tiskací písmenka, na velikosti jednotlivých písmenek evidentně nezáleží ( psát psace se zatím ani nezačali učit ). Ale už v tomto věku neochvějně věří v reinkarnaci - "učili" se o tom ve škole. Ať mi nikdo nevykládá, že se nejedná o demagogii.Naše školství rozhodně není ideální, má spoustu chyb a nedostatků, ale alespoň není postavené na pochybné filosofii, která má v některých aspektech až nebezpečně blízko k nacismu. Své dítě bych do této školy rozhodně neposlala.
[5] František (88.83.174.74), 29. prosince 2008 20:30
V USA, Německu a Holandsku se nento typ škol absolutně neuznává, snažil jsem se zjistit si o této škole "pár" informací,protože dcera mojeho známého tuto základní školu navštěvuje,měl jsem možnost se zúčastnit i jejich vánoční besídky...a můj dojem ?? připadal jsem si jako na srazu víl...až mi běhal mráz po zádech, děti jsou rozlítané neukázněné,neberou ohled na to,že právě probíhá představení jejich spolužáků, lítají v hledišti,dupou, no prostě hrůza...dcera známého je ve druhé třídě, neumí hodiny, s velikými problémy čte, nezná psací písmena a s prominutím je "líná" co si o tom myslet ?? své dítě bych na waldorfskou školu v žádném případě nedal, setkávám se s názorem,že je připravují na řemeslo....mě to přijde jako kedna velká sekta...
[4] Waldorfsick (85.207.189.234), 29. listopadu 2008 15:17
takže za to, že dokonce nedokážete ve školách učit ani podle svýho Steinera může stát? Mimochodem, v líhni waldorfské pedagogiky - Německu - se waldorfská maturita neuznává vůbec.
[3] Maryn (90.177.57.128), 16. května 2008 14:40
studuji spedku na VŠ a hledal jsem něco osystému tohoto tpu škol a názory na tento přistup. Někdo z praxe super....
[2] Anonym (89.103.82.122), 29. listopadu 2007 22:19
waldorf je hnus
[1] Mia, 15. ledna 2007 21:23
MÁM DŮLEŽITÝ DOTAZ, JAK MOHU VLOŽIT NĚJAKÝ ČLÁNEK??? PROSÍM PIŠTĚ NA MŮJ MAIL: monule00@seznam.cz DĚKUJI :D:p

seminarky bez prace

Podklady pro seminární práce

Hodnocení článku

2,9
Oznámkuj článek jako ve škole
1 2 3 4 5
Známkovalo 1753 čtenářů

Další články tohoto autora