4. dubna 2007, Mape
Přemýšlela jsem, jak by se dalo zjistit, který z předmětů je žáky či studenty nejvíce proklínán, který je top v záporném hodnocení těch, co jej musí absolvovat. Tajný tip mám. Pokud bych to měla brát podle sebe, tak právě můj tajný tip je i to, co bylo v mém rozvrhu nejméně oblíbené a v podstatě je doteď – matematika. Vedle toho jsem neměla nikdy ráda dějepis, chemii, fyziku a právo. Je toho více, jak se ukazuje. A co říkají ostatní? Napadl mě experiment, podívat se po internetu na stránky studentů, co tam o tom asi píší.
Zadala jsem slovní spojení „nejneoblíbenější předmět“ do Seznamu. Ukázaly se mi jak jinak než odkazy na řadu blogů a internetových stránek, kde se toto téma vyskytuje. Zajímalo mě, co se bude objevovat jako odpověď na toto téma. Překvapení se nekonalo.
Prvních 10 vyhledaných stránek – a jaké že bylo skóre? 5 stránek skutečně hovořilo o školním předmětu, z toho na 4 byla matematika jmenovaná jako jediná, na jednom byla čeština s občankou dohromady. Listovala jsem dále. Druhá desítka vybraných stránek – z toho 7 se dá počítat k tématu. Výsledky z předešlé desítky nebyly náhodné. Matika tu figuruje 5x, z toho 3x je jmenovaná úplně sama. Dál tu máme filozofii, opět český jazyk a k matice studenti psali ještě francouzštinu, fyziku a tělocvik. Asi nemá cenu listovat dále a něco dokazovat. Matematika je záporným vítězem této kategorie. Proč?
Sama bych na tuto otázku také odpověděla matematiku. Všichni, kdo tento předmět mají v lásce, se teď asi chytají za hlavu. Ale o tom, že matematika je všeobecně asi nejméně oblíbená, tak o tom asi málokdo pochybuje.
Zkusila jsem se zeptat osoby povolané – matikářky učící na střední škole. Jedno z možných vysvětlení vidí v tom, že děti jsou líné přemýšlet. Pokud nejsou na matematiku přímo nadané, tak se ji nemohou naučit, jak je tomu třeba u humanitních předmětů. Studenti si mnohdy sami dělají matematiku složitější tím, že se neučí věci v souvislostech a neznají pevná pravidla pro počítaní. Mají špatný zvyk učit se jen to, co se právě probírá a když se přejde k jinému tématu, staré učivo pouští z hlavy. U matematiky (stejně jako u dalších přírodních věd) je potřeba mít učivo provázané a znát souvislosti. Humanitní vědy jako třeba psychologie, sociologie, filozofie vnímá jako obory, které se v dnešní době rozvíjejí, jsou mezi studenty „moderní“. Děti podle ní upřednostňují studium jazyků, neboť v nich vidí perspektivu pro svůj další život a vzdělávání.
Hodně od svých kamarádů slyším, že si vybírají školu třeba i podle toho, aby tam byla co nejméně, nebo ještě lépe, žádná matematika. Já jsem si školu vybírala podle toho, aby u přijímacích zkoušek „královna přírodních věd“ nebyla. Matematiky jsem se tím, stejně jako práva, nezbavila. Alespoň toho dějepisu, chemie a fyziky, ty už snad ani nepotkám.
Objevila jsem docela zajímavé internetové stránky: http://mathonline.fme.vutbr.cz/, kde je možno získat mnoho elektronických materiálů, řešených i neřešených příkladů. Možná je to ode mě trochu omluva pro ty, kteří mají matematiku rádi a čtou tento článek. A pak tu mám ještě jeden tip. Jak získat trochu přátelštější vztah k matematice? Stránky http://www.e-matematika.cz/ zaujaly i mě, tedy člověka, kterému je láska k počítání vzdálená. Konkrétně mě nejvíce zaujaly hádanky k oddechu. Zajímavé úkoly. Pomoc se studiem jednotlivých kapitol tam najdou jak žáci základních, tak i středních škol.
A co na závěr? Snad tento citát: „Život je jako hodina matematiky, počítáš, počítáš až zjistíš, že jsi udělal chybu, chceš začít znova a v tom zazvoní.“
Podklady pro seminární práce