Oblíbené vs. neoblíbené předměty

20. ledna 2010, Alena N.

Také už jste někdy přemýšleli o tom, čím to je, že se na některé předměty ve škole docela těšíte, k dalším máte, dá se říct, neutrální vztah, a najdou se i takové, které nemůžete ani vystát?

Pak mi nejspíš dáte za pravdu, že náklonnost či nechuť studentů k určitým hodinám spočívá v charakteru předmětu samotného, stejně jako v nadání a schopnostech konkrétního člověka a jeho studijních nebo profesních plánech do budoucna. Dalším, dle mého názoru a vlastních zkušeností, velmi důležitým faktorem je způsob podání předmětu osobou, která se vás do daného oboru snaží zasvětit, tedy učitelem.

Největší oblibě se ve škole tradičně těší „výchovy“ neboli předměty, ve kterých se toho po nás moc nechce, až na výjimky jsou takové odpočinkové a některé z nich (např. výtvarka) alespoň trochu poskytují prostor k rozvíjení tvořivosti. Ještě k tomu se při kreslení obvykle stihnou dělat další užitečné věci, jako je učení slovíček na test z cizího jazyka, který se píše další hodinu, vychutnání a správné zažití svačiny, zdravotní procházka, při níž za popíjení kapučína z automatu navštívíme všechna patra školní budovy, prohlédneme, kde je co nového na nástěnkách atd.

Další samostatnou skupinou jsou předměty tzv. „šprtací“, kde je hlavní důraz kladen na znalosti faktů. Sem je možné zařadit např. dějepis, zeměpis, biologii nebo literaturu. Pozitivní nebo negativní vztah k těmto oborům je do značné míry ovlivněn naším vlastním zájmem, tedy jestli nás to táhne spíš přírodovědným nebo humanitním směrem, a také tím, co se v tom či onom předmětu právě probírá. Živě si vzpomínám, jak jsem v tercii nesnášela biologii kvůli učení hornin a nerostů, zatímco o rok později v kvartě se tento nepřátelský vztah najednou proměnil v dočista kladný, neboť byla na programu pro změnu botanika.

Kategorii „logických“, a často tedy nejobávanějších, předmětů kraluje matematika, doprovázená fyzikou a někdy velmi nebezpečnou „šprtavě-logickou“ směsí nazývanou chemie. Zmíněné předměty nejsou snadné, pro dobré výsledky tu zdaleka nestačí jen prosté „drcení“ teorie, a tak se na pomyslném žebříčku oblíbenosti zcela pochopitelně vytrvale udržují na zadních pozicích. Máte-li ovšem na matiku „buňky“, jste šťastní lidé, protože na střední škole se v ní většinou nevyžadují širší teoretické znalosti, a pro úspěšné zvládnutí předmětu vám tak stačí „jen“ umět počítat. Matematicky „méně nadaní“ (mezi než jsem patřila i já) naopak při učení počtů zažívají pravidelná „muka“ a termín čtvrtletky je do kalendáře vždy zapsán černým písmem…

Obliba či neobliba cizích jazyků a vlastně i našeho mateřského se odvíjí zejména od toho, zda-li máme pro jazyky cit, jestli nám jdou s trochou píle skoro samy, anebo se je musíme pracně „dřít“, abychom prolézali alespoň s „odřenýma ušima“. Stejně tak hodně záleží na tom, jestli učitel dokáže vést hodinu zajímavým způsobem a snaží-li se své studenty nějak motivovat. Když už jsme u toho – jeden tip na zvýšení motivace ke studiu jazyků bych pro vás měla. Zkuste vyjet, stačí jen na jednodenní výlet, do zahraničí s někým, třeba s vašimi staršími příbuznými, kteří neznají ani základy žádného světového jazyka. Ano, je dost smutné vidět, když vaši blízcí v cizí zemi ničemu nerozumí a nedovedou se vyjádřit, ačkoli si danou řeč mohli osvojit stejně dobře jako vy, jen k tomu v mládí neměli příležitost a nyní už jaksi není důvod se do učení nějakého jazyka ještě pouštět. Vám se tato možnost nabízí právě teď, tak neváhejte a jaksepatří ji využijte. Uvidíte, že času stráveného studiem jazyků nebudete nikdy litovat, ať už to byl váš oblíbený předmět či nikoliv!

Přečti si také:

Diskuze na téma Oblíbené vs. neoblíbené předměty

:) :( :D :p :| :O ;) 8) X) :_( :$ :@ :Z

Pro odeslání příspěvku se můžeš přihlásit nebo odeslat anonymně pod přezdívkou. Pro přihlášení musíš být zaregistrovaný. U příspěvků neregistrovaných nebo nepřihlášených uživatelů se zobrazí IP adresa.

Jméno nebo přezdívka:
Opiš kontrolní kód: Kontrolní kód

Příspěvky obsahující vulgární výrazy, komerční odkazy nebo odkazy nesouvisející s tématem budou smazány.

[30] anna (109.81.211.65), 15. března 2021 11:42
nesnáším zeměpis:@
[29] Fidomila (89.176.55.173), 5. prosince 2018 23:19
Můj nejoblíbenější předmět je dějepis (nedostala jsem z něho zatím horší známku než 1, tak možná proto, na druhou stranu je to trochu nuda). Druhý můj nej předmět je přírodopis a třetí zeměpis. Naopak nemám ráda matematiku, jinak ostatní předměty průměr.
[28] Alžběta (90.176.199.27), 8. září 2018 19:19
Nemám ráda jazyky (němčina ještě jde, angličtina jsou muka pekelná:@). Tělocvik je hnusně ulepenej a upocenej, sportovat mně nebaví. Občanka je extrémně debilní komunistický vynález a měla by být neprodleně zrušena, je to ztráta času!!! Na hudebku a výtvarku učitel bohužel kašle, nic se u toho člověk nenaučí. Miluju chemii, dějepis, zeměpis a matematiku. Češtinu moc nemusím:)
[27] Anonym (89.103.96.92), 16. června 2016 17:58
1.Fyzika (učitel je takový zvláštní :D:D) 2.Přírodopis 3.Dějepis 4.Chemie 5.Zeměpis 6.Občanská výchova 7.Informatika 8.Čeština 9.Angličtina 10.Výtvarná výchova 11.Hudební výchova 12.Tělocvik 13.Němčina 14.Matematika :@:@:@
[26] Anonym (89.103.96.92), 16. června 2016 17:53
Zálaží to také na učitelích, třeba čeština je teď dobrá, ale když jsme měli jinou učitelku, tak byla horší. Nejlepší jsou ty ''šprtací' a také chemie. Nejhorší je rozhodně matika. Jazyky jsou tak uprostřed, jen němčina je špatná, ale jen kvůli učiteli. Fyzika je poměrně těžká, ale zase máme velice zábavného učitele. Výchovy (kromě občanky a informatiky, které jsou dobré) nic moc, protože nejsem na sport a ruce. V naší třídě je nejoblíbenější fyzika, díky učiteli, který má takový zvláštní způsob vyjadřování a všichni se tomu smějou a nejméně oblíbená matematika i kvůli příšerné učitelce, kterou, kromě tří žáku (kterým říkáme kolaboranti), každý nenávidí.
[25] Cok (2a00:1028:83d8:330a:a94c:c6fa:6f4c:10e), 8. června 2016 14:32
Já nemám ráda informatiku je to moc těžký jsem ráda když píšeme teorii než když jsme na počítači. Jo a mám ráda výtvarku. Moc ráda kreslím pastelkami
[24] klárka (37.48.41.170), 10. srpna 2015 13:31
mám ráda fyziku - :) . matematiku u. mím ale nemusím jí:| . biologie mam ráda průměrně i dějepis -:|:) . výchova ke zdraví - nuda :@. zeměpis miluju -:D . informatiku a tělák nesnàšim i obçqnku pracovku výtvarku a hudebku -X). mimochodem mám samý jedničky . určitě koukáte takhle -:Ojsem prostě wau!
[23] Anonym (46.183.64.122), 7. února 2015 18:15
Nenávidím Tělocvik:@, ale sotatní se přežít daj, nejvíc miluju dějepis, zeměpis a přírodopis :)
[22] ********* (217.196.221.86), 24. listopadu 2014 23:23
V životě jsem neviděl horší předměty než zeměpis a tělocvik. Mými nejoblíbenějšími předměty jsou angličtina a matika.
[21] Jirik (89.103.96.92), 5. května 2014 20:10
Hodnocení známkou jako ve škoe čeština - 1- fyzika - 1 přírodopis - 1 nejlepší matematika - 5 výtvarná výchova - 2 angličtina - 2 dejepis - 1- zeměpis - 1 občanská výchova - 1- tělocvik - 2-3 dílny - 5 hudební výchova - 4- výchova ke zdraví - 1-
[20] simca1993 (83.240.13.202), 2. května 2012 14:10
nikdy sem neměla ráda na učňáku ekonomiku
[19] sisi (213.192.6.150), 7. září 2011 16:20
nenávidím matiku!!!! NIČÍ MI ŽIVOT!!!!!!
[18] Liz (90.182.61.10), 17. dubna 2011 22:14
Chemie, Fyzika, Biologie, Jazyky ..... A já mám školu a učení obecně ráda. Jsem jeden z bláznů, které to fakt baví :)
[17] tučňák (90.181.59.231), 2. listopadu 2010 19:26
Já mám ráda zeměpis, dějepis,literaturu, angličtinu a tělocvik. A už čtyři roky na gymnáziu zápasim s chemií a matematikou a poslední dva s fyzikou.
[16] Hhhh (94.143.168.249), 14. října 2010 17:29
;) nechápu jak někdo může mít rad fyziku nebo matiku... Angličtina francoužština ZSV je nejlepší :)
[15] Kdkd (94.143.168.249), 14. října 2010 17:27
Jak já nesnášim fyziku, matiku, chemii..... To ještě na tyhle předměty máme takový ******* radši budu mít deset jazyků než tyhle tři kraviny.
[14] honza (90.176.185.27), 18. června 2010 19:58
Mám rád všechny předměty,:-) pokud nepočítam angličtinu, fyziku, chemii, češtinu a pracovky (místo, abychom řezali, pleli děláme volbu povolání):(
[13] Verča (62.77.91.34), 17. dubna 2010 12:59
Miluju Matiku,Občanku a Cizí jazyky:) A nesnášim Fyziku,Dějepis:@
[12] Jenn17 (90.180.171.215), 16. dubna 2010 16:20
Já miluji chemii a matematiku. Nemám zas ráda dějepis :Z
[11] rikiki (90.180.237.191), 24. března 2010 21:41
mikrobiologie a dějepis=)
[10] lolllllllll (193.179.61.245), 23. března 2010 20:44
nesnáším učitele na fyzikuX)X)X):@:Z:Z:Z
[9] .... (194.228.87.128), 23. března 2010 13:19
Miluji matematiku a fyziku to jsou moje nej předměty.... si oblíbená? :):p:):p
[8] Janulka (82.117.159.146), 21. března 2010 22:01
mám ráda češtinu a cizí jazyky... a docela i ekonomii:) nesnáším matiku a účetnictví!!! :@
[7] Didushe (95.173.94.255), 17. března 2010 23:45
Mám ráda jazyky,rétoriku,komunikaci-psaní a docela i matematiku atd. a nesnáším ekonomiku, dějepis a litereturu a abych nezapomněla tělocvik:@
[6] D. (77.236.192.74), 8. března 2010 18:08
Mám ráda děják a ZSV ... nesnášim matiku a fyziku. Ale chtěla bych bejt geniální matematička :D
[5] bajíq (212.4.144.30), 6. března 2010 21:48
miluju přírodopisX)a nesnáším matiku a angličtinu:@:Z
[4] Radco (88.101.122.172), 28. února 2010 12:18
nemám rád Angličtinu....jinak to je v pohodě...;)
[3] ostrostřelec (86.61.210.84), 27. února 2010 09:23
miluji chemii nenávidím angličtinu a dejepis:@:@:@:@:@
[2] 29.7 (194.228.87.128), 12. února 2010 11:37
miljiiiii tv!;)nenavidim Matematiku achemiji:@ha ha ha :O
[1] ggg (85.132.162.165), 7. února 2010 00:15
:Z:@ nemám ráda matikuuu!

seminarky bez prace

Podklady pro seminární práce

Hodnocení článku

3,2
Oznámkuj článek jako ve škole
1 2 3 4 5
Známkovalo 3046 čtenářů

Další články tohoto autora