Škola základ života (?)

5. září 2008, Kateřina Kuldanová

Tak jsem letos dokončila povinnou školní docházku a nemohu se nezamyslet nad tím, co mi těch devět let dalo. Po stránce sociální jistě hodně. Minimálně zjištění, že co si člověk nevybojuje, sám to nedostane. Ale o to teď nejde. Chtěla jsem se zmínit spíš o učivu.

První stupeň základní školy mi připadá naprosto v pořádku, žáci se učí základy a asi od čtvrté třídy se připravují na to, že už brzy nebude třídní všemohoucí a nastanou problémy s jednotlivými vyučujícími. Pak přijde druhý stupeň a to už jsou žáci ve věku, kdy mají sklony učivo buď nevnímat, nebo se v něm naopak šťourat…

Já jsem strávila ty poslední čtyři roky povinné školní docházky na všeobecném osmiletém gymnáziu. Jsem za to vděčná, základní škola by pro mne asi byla nuda. Ale nějak nemám pocit, že bych si věděla rady se životem. Vlastně si nevím rady prakticky s ničím. Rozeberme si to předmět po předmětu.

Český jazyk

Umět mateřský jazyk je ještě pořád důležité, trocha přehledu o literatuře taky neuškodí a ve slohu se někdy dozvíte i opravdu užitečné věci o vyplňování formulářů. Jiná otázka už je co si z toho člověk zapamatuje…

Anglický jazyk a další cizí jazyky

Někdo na ně má talent. Někdo vůbec. Patřím do druhé skupiny. Víte co v životě nepochopím? Z jakého důvodu se k výuce používají „naředěné“ učebnice. Na škole jsem se setkala pouze s takovými jazykovými učebnicemi, které mají tak pět dílů a gramatika v nich je rozkouskovaná (navíc s minimálním vysvětlením). Proč nemůžou udělat kompletní podrobnou učebnici gramatiky, se kterou bychom vystačili po celé studium? Stačilo by každý rok dokoupit další díl konverzační příručky (slovní zásoba holt taky k něčemu je) a vyučující by k tomu měl nějaký přehled co se má v gramatice v tom kterém ročníku probrat. A studenti by měli všechna ta pravidla vysvětlená v jedné knížce a po ruce… Určitě by to nevyhovovalo všem. Nevím, třeba se jiní ve všem tom chaosu orientují bez problémů. Uvítala bych, kdybyste na toto téma trochu diskutovali, protože já jsem pro výše zmíněné změny a zajímalo by mě, jak to vidíte vy ostatní.

Občanská výchova

Tento předmět mě docela zklamal, očekávala jsem, že právě tady se dozvím všechny ty věci o brigádách, dohodách o vykonání práce a polovičních úvazcích. Ale probírá se tu potřebné minimum právnických znalostí, alespoň na většině škol. Moje třída skončila myslím tématem stát a národ. Doufám, že to je jen proto, že se počítá s dalšími čtyřmi roky studia na téže škole a že ten zbytek ještě probereme v ZSV.

Dějepis

Tady hodně záleží na vyučujícím, jestli dokáže třídu zaujmout. Znalost historie je však na rozdíl od literatury nejen určité společenské krédo, ale často i požadavek na studenty humanitních oborů. Problém je, že bez učebnice je v něm člověk podobně jako v jiných předmětech ztracený a nikdo vás nenaučí jak si opatřit vlastní informace. Pokud si budu chtít zjistit kupříkladu historii nějaké obce, dostanu se nanejvýš k myšlenkovému závěru, že daná obec má asi nějakou kroniku. Dál se nedostanu, neboť ve škole nám nikdo neřekl koho otravovat, když si chce člověk takovou kroniku prohlédnout. Člověk je v podstatě odkázán na to, že něco najde na internetu a při velkém štěstí taky v knihovně.

Zeměpis

I tady by měl mít člověk určitý přehled. Letos mě však zaujala jedna věc, probírali jsme Českou Republiku a jedna z kapitol se jmenovala Obyvatelstvo. Do testu jsme museli umět věkové složení a skladbu hospodářství podle sektorů a počtu zaměstnanců. A teď mi řekněte, k čemu mi to je, když střední školu ukončím za čtyři roky a s trochou štěstí pak za nějakých pět let vysokou? Předpokládejme, že budu pracovat jako ekonomka a budu tyto údaje potřebovat. Bude mi k něčemu vědět, že před devíti lety pracovalo v primárním sektoru cca 5% obyvatel, když budu chtít aktuální informace? Asi ne. A jak zjistím aktuální informace? Nemám tušení. Můžete mi oponovat, že to jsou věci, které se učí až na vysoké škole ti co to skutečně budou potřebovat. Vysvětlete mi ale potom, proč by se student víceletého gymnázia (popřípadě žák základní školy) měl takový údaj učit nazpaměť.

Matematika

Tak to je jeden z mála předmětů, které v určité míře využijí snad všichni, ať už půjdou studovat cokoliv, nebo nepůjdou studovat vůbec.

Fyzika

Ach to je všechno to co člověku nikdy nepřipadalo divné, dokud mu ve škole neřekli, že to je vlastně velice divné, ale dá se to vypočítat. Neumím si představit, že by se můj život ubíral směrem k matfyzu, ale zato si umím představit hodně povolání kde je fyzika potřebná (ať už se chcete stát automechanikem, nebo lékařem), takže její výuka má jistě své opodstatnění.

Chemie

Podobně jako fyzika, najde upotřebení u absolventů mnoha škol s různým stupněm vzdělání. Na rozdíl od ní se však začíná brát později. To moc nechápu, nezdá se mi více či méně důležitá než fyzika.

Biologie/přírodopis

Omlouvám se, pokud je můj názor na tento předmět zkreslený, neboť je to můj nejoblíbenější předmět, ale také se vám zdá, že biologie je jeden z mála předmětů, které se probírají systematicky? Ovšem podobně jako ostatní vědy… stěží ji využijete v zaměstnaní pokud se ji nechystáte dále studovat. Ale zato je to asi jediný přírodovědný předmět, který není pro humanitně zaměřené noční můrou.

Informatika a výpočetní technika

Co si odnesete z IVT to pravděpodobně taky z velké části upotřebíte. Základní práce s počítačem je dnes samozřejmostí a tak i přes to, že IVT nikdy nepatřilo mezi předměty, které by mi nějak zvlášť šly, nebo mě nějak zvlášť bavily, považuji ho za jeden z těch, které mi skutečně daly do života něco praktického. Docela oceňuji i přístup našeho profesora: běžte, hledejte a pro začátek to zkuste třeba na těchto stránkách. Těžko říct jak moc úspěšně, ale snažil se nás naučit samostatnosti, s čímž jsem se snad v žádném jiném předmětu nesetkala tak často. Ono k tomu ale IVT přímo vybízí… V jiných předmětech je to těžší a žádá si to více času, než poskytují osnovy. Přesto jsem se se snahou o větší samostatnost studentů setkala i v dalších předmětech a to převážně v biologii, chemii a občanské výchově.

Estetická výchova

Hudební a výtvarná výchova… Je zcela jasné proč se tyto předměty učí, aby byl ve škole i nějaký volnější a tak trochu relaxační přehled. Myslím, že alespoň do osmé třídy by se mělo jen kreslit a zpívat a pak teprve poskytovat žákům podrobnější informace o malířích a skladatelích aby bylo dosaženo společenského minima, neboť orientovat se aspoň trochu v umění se ještě pořád počítá.

Tělesná výchova

Tak tady bych taky nastolila jisté změny. Zastávám názor, že školní tělocvik k životu mladého člověka patří, ale nemělo by tomu tak být za každou cenu. Jistě z tělocviku se dá uvolnit, přesto bych navrhovala trochu jiný systém. Něco v tom stylu, že pokud sportujete a váš klub, nebo oddíl vám to potvrdí, budete ve škole navštěvovat povinně jeden rok sportovní hry a jeden rok atletiku a pak se se školním tělocvikem neuvidíte tak dlouho, dokud budete mít zajištěn dostatek pohybu mimo rámec školy. To by podle mě bylo fér. Ale taky náročnější pro sportovní oddíly, protože by asi musely evidovat docházku…

Tak to by bylo tak nějak všechno o tom co mi až do teď dala škola po stránce vzdělávací i trochu o tom co jsem očekávala. A co vy? Splnila vaše povinná školní docházky vaši představu o tom, co by vám škola měla dát?

Autorka je studentkou Gymnázia Elišky Krásnohorské v Praze

Diskuze na téma Škola základ života (?)

:) :( :D :p :| :O ;) 8) X) :_( :$ :@ :Z

Pro odeslání příspěvku se můžeš přihlásit nebo odeslat anonymně pod přezdívkou. Pro přihlášení musíš být zaregistrovaný. U příspěvků neregistrovaných nebo nepřihlášených uživatelů se zobrazí IP adresa.

Jméno nebo přezdívka:
Opiš kontrolní kód: Kontrolní kód

Příspěvky obsahující vulgární výrazy, komerční odkazy nebo odkazy nesouvisející s tématem budou smazány.

[20] Čerticka (85.13.84.9), 15. října 2013 14:05
super jesem tutovka na hodnocení a za to ti můžu dát jedině super!!!!!!!!!!!!!!!!:D
[19] Crossie (80.188.32.238), 9. října 2009 14:32
jatka:D
[18] Kateřina Kuldanová, 9. října 2008 21:12
Řekla jsem snad jasně, že chci mluvit o učivu a ne o sociálním přínosu školy. To je úplně jiná problematika. :@ Ale mohla bych na to téma napsat článek. Jen by asi byl moc subjektivní. :| :)
[17] gow (204.13.236.244), 9. října 2008 19:00
Škola rozhodně základ života je, a myslím že ti rozhodně dala docela dost, aspoň po té stránce sociální, určitě tam máš spoustu kamarádů :-)
[16] Sanny B. White (78.102.212.13), 7. října 2008 10:52
Jenom jsem chtěla poznamenat k Výtvarce - To je moje týdenní záchrana. Bez ní bych tu školu přežívala ještě hůř. Na výtvarce se vždycky úplně znovuzrodím, konečně se nadechnu. Je to prostě potřebná regenerace a silně prostestuju proti některým výkřikům o tom, jak je to zbytečný předmět. Co třeba lidi, z kterých se časem stanou světově známí architekti, malíři, desingnéři a tak?
[15] Kateřina Kuldanová, 14. září 2008 11:00
Učit jsem se snad na gymplu naučila, ale nemám pocit, že by to bylo díky tomu, že by nám někdo vysvětloval jak si co nejlépe zapamatovat látku. Škola byla prostě natolik náročná, že jsem se musela naučit učit. A pokud už to umím, co mě bude škola učit ty další čtyři roky? Možná se naučím líp šidit učení... :O
[14] Kateřina Kuldanová, 14. září 2008 11:00
pro Keslíka: Tak tvé "krátké" intermezzo jsem si musela přečíst dvakrát, abych si byla jistá, že mi nic neuniklo. :) To, že některé znalosti můžou člověku zcela náhodně pomoct je asi pravda. Ale neumím si představit, že kdybych měla perfektní znalosti ve svém oboru tak by zaměstnavatel upřednostnil raději někoho jiného jen pro nahodilou poznámku z jiného oboru. Jedna věc je mít dobrý všeobecný přehled a druhá věc je chtít po někom dokonalý všeobecný přehled tak jak to po studentech vyžaduje škola (alespoň gymnázia). Jestli ti střední škola nedala odpovědi na otázky v oblasti pracovního práva tak jsi mě upřímně řečeno docela vyděsil, protože já na střední školu v tomto ohledu spoléhám. Letos bereme psychologii, ale jestli nebudeme během studia probírat takové ty základy práva, které člověk opravdu potřebuje znát, tak budu dost zklamaná... :_(
[13] Zuzana Kubátová, 11. září 2008 15:35
Á, koukám, že máš obdivovatele :)
[12] Keslík (212.24.156.78), 11. září 2008 15:18
Předem se omlouvám za možnou nesouvislost tohoto textu, neb psal jsem to ve spěchu a tak, jak my myšlenky skrze neurony proběhly z mozku do prstů, tudíž pravděpodbně bych nesplnil požadavky slohové práce na úvod, stať a závěr. Proto přijmu veškerou kritiku možné stylistické nesouvislosti či gramatické nonsensi tohoto intermezza. Avšak kritiku svých názorů přijmu jenom stěží.;)A malé poděkování na závěr. Mám rád lidi s NÁZOREM, tudíž díky autorce za NÁZOR. PS: Šmankote to je nějaký dlouhý...:OPS2: Kdybys měla zase NÁZOR na cokoliv, klidně mi dej vědět – snowtom@centrum.cz. Ciao! Part-5
[11] Keslík (212.24.156.78), 11. září 2008 15:15
Conclusion. Pro můj budoucí život - profesní - byla střední škola jakousi mezistanicí, na kterou sice rád vzpomínán (a dodnes těžím ze znalostí Dějepisu), ale z praktického hlediska zanedbatelnou fází (až na výjimky, abych nekřivdil), protože, budeš-li pokračovat na VŠ, VŠ je trošku jiný kafe. Netvrdím, že střední škola musí být studnicí poznání pro všechny možné i nemožné obory lidské činnosti, ale měla by hlavně naučit studenty se UČIT, což bys jako budoucí vysokoškolák využila a měla by být jakýmsi otevřeným fórem pro jakoukoliv diskuzi na jakékoliv téma (mnozí se mnou určitě nesouhlasí), což naneštěstí mnohdy nenajdeš ani na VŠ, protože, a to si řekněme upřímně, učivo z knížky se naučí každý blbec. Part-4
[10] Keslík (212.24.156.78), 11. září 2008 15:11
Zanedlouho, dáli zkušební komise, ze mě bude vystudovaný právník, a když tak bilancuji, co jsem o právu věděl ze středoškolských studií, tak z hrůzou zjišťuji základní nedostatky středoškolské výuky práva (v rámci ZSV). Nejenže nevím, co jsme tam asi tak kol a kolem probírali, možná ústavu a listinu základních práv a svobod, ale hlavně jsme si neřekli základní fakta a právní náležitosti základních právních úkonů pracovní resp. soukromého práva. Co je to pracovní smlouva? Jak se píše? A co je DPP, DPČ? Co nesmí chybět v kupní smlouvě? - jen zlomek otázek na které by ti měla střední škola odpověď. Bohužel mně je nedala. Uznávám, že je to poněkud jednostranně zaměřené na obor ZSV - omluvte mou profesionální deformaci způsobenou studiem humanitárního oboru, ale obdobně se to dá vztáhnout na další předměty výuky. Part-3
[9] Keslík (212.24.156.78), 11. září 2008 15:10
Vždycky jsem si říkal: "Pch.. Fyzika... To jako právník potřebovat nebudu...", ale když se pak bavíš s kamarády, kolegy, zaměstnavateli a dokážeš něco říct k tématu LHC – urychlovač částic, tak ti to rozhodně nemůže uškodit. "Renesanční člověk" je pořád ceněn! Co se týče samotné hloubky znalostí a jejich praktického využití to je jiná otázka, která by i vydala minimálně na seminární práci.
[8] Keslík (212.24.156.78), 11. září 2008 15:10
Ahoj. Líbí se mi některé tvoje postřehy. Na studentku, která právě vyšla "základní školu" jsou na úrovni a mají hlavu a patu. Rád bych na tomto místě přispěl k tomuto článku krátkým intermezzem na téma: "K čemu mi to vlastně bude?". Zhruba v tvém věku jsem zvažoval (i když asi ne tak fundovaně), k čemu mi co bude a s postupem času (bohužel asi až potom, co dostuduješ) dojde člověk k názoru, že i když se ten a ten fakt zdá nepodstatný a zbytečný, může v životě nastat situace (zcela náhodná), kdy ti náhodně utkvělý postřeh z některého předmětu může přidat nutně potřebné bodíky před kolegy, kteří se ucházejí o to samé lukrativní místo, co ty.
[7] Kateřina Kuldanová, 9. září 2008 22:08
pro Zik: Jen jsem chtěla naznačit, že by to člověk snad nemusel umět zpaměti. Znalost faktu, že se rapidně snížil počet pracujících v primárním sektoru by mi připadala jako postačující znalost i bez konkrétního čísla. A s těmi 99% se mi to zdá nějaké přehnané. Zaostalých zemí, kde se primární sektor převažuje je pořád ještě dost a mají většinou hodně obyvatel...
[6] Kateřina Kuldanová, 9. září 2008 22:00
pro blubla: Já jsem tedy vždycky brala tyto předměty jako takový odpočinek v rámci školy, ale asi to taky záleží na tom jestli člověka daný předmět baví. Když někoho baví kreslit, tak se na VV asi těší víc a načerpá při takové hodině sílu aby zvládl následující hodinu (např. fyziku). Popřípadě někteří studenti se naučí šikovně využít čas k přípravě na písemku, ale to je trochu jiná kategorie. Máš jistě pravdu v tom, že z dlouhodobého hlediska - pokud se tedy nestaneš umělcem - ti tyto předměty mnoho nedají. Ale z krátkodobého hlediska bych je viděla celkem pozitivně (pokud nejsou na konci vyučování).
[5] Zik (90.176.84.214), 7. září 2008 14:26
Pěkný článek. S některými momenty bych nesouhlasil, například myslím, že zrovna znalost faktu, že se rapidně snížil poměrný počet lidí, pracujících v primární sektoru, je zajímavý. Souvisí s veděcko-technickou revolucí, která navždy a revolučně změnila život asi tak 99 % lidstva (kromě nepatrných zbytků divošských kmenů, zcela nedotčenými civilizací a pár na hlavu padlých adventistů).
[4] blubla (86.49.13.102), 6. září 2008 21:35
jenom k te VV, HV a PČ (pracovní činnosti) sou to celkem zbytečné předměty, více do toho vložíš než dostaneš... jinak se všim teda souhlasim jak už jsem napsal.... ale tydle dva předměty je akorát ztráta času protože stejně věčinu těch věcí v životě nebudeš potřebovat...
[3] blubla (86.49.13.102), 6. září 2008 21:33
muj nazor : ta divka mi mluvi z duse! mam uplně stejne nazory!!!! fakt dobry ;)
[2] Kateřina (88.102.140.39), 5. září 2008 13:15
Když chceš kritizovat, kritizuj na úrovni. Pak máš totiž šanci, že se nad tím člověk zamyslí. Takhle je to stejný, jako kdybys nenapsal nic. Zamyslet se můžu tak maximalně nad tebou (což mi stejně bude k ničemu), ale určitě ne nad sebou. :)
[1] marihuana (89.102.152.11), 5. září 2008 09:39
jak tohle muzes napsat v 16 ,si ***** dejv

seminarky bez prace

Podklady pro seminární práce

Hodnocení článku

2,9
Oznámkuj článek jako ve škole
1 2 3 4 5
Známkovalo 1720 čtenářů

Další články tohoto autora