Školné na vysokých školách - v jádru spravedlivá věc, ale...

11. června 2007, Tomáš Tesař

Školné na vysokých školách, v poslední době jedno z nejdiskutovanějších témat. Veřejnost se rozdělila na dva, v podobných sporech klasické tábory – zaryté zastánce školného a jeho zaryté odpůrce. Nechci se zde stavět na tu či onu stranu, chtěl bych se zamyslet nad školným v jiném úhlu pohledu.

Možná se ptáte, může-li mít školné i jiný smysl než dostat ze studentů (ve většině případů z kont jejich rodičů) peníze, které následně škola použije na zkvalitnění studijního prostředí, rozšíření její kapacity a následného umožnění studia co největšímu počtu zájemců.

Podle mého názoru ano. V současném režimu, který zde panuje od roku 1989, školné na vysokých školách smysl má. Již dlouho nežijeme v dobách, kdy vše patří všem a všichni si jsou (musí být) rovni. Vysokoškolské vzdělání je po úspěšném zakončení studia určitou výhodou. Vysokoškolsky vzdělaný člověk má naději na lepší výchozí pozici na trhu práce, vyšší platové ohodnocení, zdánlivě i na vyšší postavení ve společnosti (neplatí vždy).

Právě proto by se měl student na tomto zvýhodnění nějakým způsobem podílet. Jinak se totiž jedná o zvýhodnění na úkor všech ostatních, nestudujících. Zní to tvrdě, ale je to tak. Jak k tomu, že ze svých daní přispívá na výše uvedené výhody, přijde člověk, který na vysoké nestuduje, ať už z vlastního rozhodnutí nebo z kapacitních důvodů školy?

Stejně jako veřejnosti vadí, že poslanci mají nejrůznější výhody, které jsou přece placeny z našich daní, může někomu vadit, že zrovna mé studium na vysoké škole je hrazeno z jeho daní.

Zavést školné na vysoké školy se ovšem musí umět. Jsa v této oblasti laikem, záměrně se zde vyhýbám konkretizaci údajů (výše školného, způsob platby a podobně). Uvědomuji si, že by zavedení školného mohlo ohrozit šance pro studenty ze sociálně slabších rodin. Ne šance dostat se na vysokou, ale finančně unést studium, které samo o sobě není levnou záležitostí (studuji – vím, o čem mluvím). Proto se zavedením školného musí být zaveden kvalitní a reálný sociální program právě pro tyto studenty.

Pokud by se nyní vyhlásilo referendum, zda školné ano či ne, byl bych PROTI. Nevěřím, že by v současné době bylo s těmi penězi nakládáno účelně, což potvrzují nejrůznější spekulace, jak by se toho dalo zneužít, a to školné ještě nemáme. Přestal-li by však být důvod k obavám o neúčelném využívání peněz plynoucích ze školného, neváhal bych a byl PRO.

Školné je v jádru spravedlivá věc. Mám-li mít po ukončení studia výhodu a dobrou výchozí pozici pro to, abych se měl lépe než ostatní, je spravedlivé, abych se na této výhodě a dobré výchozí pozici sám podílel. Je však bezpodmínečně nutné, aby se možnost studovat na vysokých školách naskytla všem, kteří o to budou mít zájem.

Zavedení školného doprovázené racionálním a účinným sociálním programem pro ty, kteří to opravdu potřebují, by mohlo pomoci k tomu, aby z kapacitních důvodů bylo odmítáno stále méně studentů.

Autor je studentem 2. ročníku Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze

Diskuze na téma Školné na vysokých školách - v jádru spravedlivá věc, ale...

:) :( :D :p :| :O ;) 8) X) :_( :$ :@ :Z

Pro odeslání příspěvku se můžeš přihlásit nebo odeslat anonymně pod přezdívkou. Pro přihlášení musíš být zaregistrovaný. U příspěvků neregistrovaných nebo nepřihlášených uživatelů se zobrazí IP adresa.

Jméno nebo přezdívka:
Opiš kontrolní kód: Kontrolní kód

Příspěvky obsahující vulgární výrazy, komerční odkazy nebo odkazy nesouvisející s tématem budou smazány.

[26] Strnad (88.100.50.173), 1. června 2011 19:13
Školné na VŠ je třeba zavést - protože již nejsme v socialismu... Vysokoškolsky vzdělaný člověk má samozřejmě vyšší pozici na trhu práce, nehledě na to, že okolní země otevřely trhy práce. Zde si někdo vystuduje zadarmo i více škol, dosáhne nejvyššího vzdělání za peníze de-facto nás všech a pak odejde pracovat mimo republiku a státu nikdy nevrátí to co do něj vložil - investoval. V zahraničí existuje několik modelů placení, je zde forma přímé platby školného, nebo i uzavření smlouvy se státem, kdy se člověk zaváže že v tom daném státě odpracuje X let - tzn. že na daních odvede státu určitou částku a pak může odejít pracovat mimo. Takže z pohledu nás všech, kteří platíme řádně daně jen uvítám zavedení školného na VŠ. I ta stávka lékařů, kdy vyhrožovali že odejdou pracovat jinam mně v tom jen utvrdila, vůbec si neuvědomují, že vystudovali na náklady nás všech... Těch případů kdy absolvent VŠ odešel po získání vzdělání pracovat do zahraničí znám několik...
[25] Jackie (95.173.83.19), 28. června 2010 21:10
to Nelischka:zlato zkus si o tom nejdříve něco přečíst. To se nebude platit během školy ale až po škole a v době kdy dosáhneš průměrného platu cože je v ČR cca 20500,- což když ho nedosáhneš no tak nebudeš platit. a s těma talentama ba naopak se jim rozšíří možnosti.A taky když si vyděláš 10000 v roce tak by to chtělo brigádu víc jen na jeden měsíc v roce. znám lidí co chodí na Vš a živí se sami a rodiče jim nepomáhají a utahnout to celé. Ono to chce trochu snahy a nechtít aby ti všechny přiletělo do klína bez jakékoliv snahy!!!!
[24] Petr (90.182.248.81), 21. června 2010 14:25
Když studenti, tak moc nechcou platit školné, tak proč většina znich volila TOP 09? Proč nevolily ČSSD nebo KSČM?
[23] Nelischka (80.250.6.15), 15. června 2010 10:52
Chtěla bych se zeptat proč se projednává 10 000 za semestr a ne třeba za rok?Kdo vůbec přišel s touto částkou? Jsem studentka a chtěla bych stát za zlepšením výuky, ale 10 000 je opravdu moc. Takovou částku si s dobrou vůlí vydělám za rok. Věřím, že existují firmy, které platí lepší peníze, ale všichni jsme vázaní na místo svého studia či bydliště a to, že v Praze či Brně se platí více neznamená, že automaticky každý student musí mít brigádu v těchto městech. Ale z čeho mám největší strach je, že tímto krokem odradíme od studia spoustu talentů. Je tu možnost splácení, ale věřím, že ne každý toho využije. Radši bych na škole živila spoustu plevelu a jednoho vynálezce léku proti rakovině než "hafo" lidí, kteří se narodili se stříbrnou lžičkou ... vy víte kde. nebo se alespoň snažila k vysokoškolskému studiu nepouštět lidi, kteří mají skvělý outfit, ale nevědí, kolik má čr obyvatel...i s takovými se bohužel setkávám
[22] Ewa (213.195.237.9), 14. června 2010 18:09
je sice krásné že je školství zadarmo ale je velmi zajímavé že nejvíce proti školnému jsou lidé, kterých se to bud netýká nebo jsou už 20 let ze školy a ti kterých se to týká nebo v té škole ještě jsou tak s tím souhlasí z toho důvodu, že si ještě pamatujou jak se ve škole učili z učebnic z roku 79, ale hlavně, že je to školství zdarma i když k ničemu, protože v každé vyspělé zemi je čerstvý absolvent plný nových znalostí z oboru i když bez praxe zatím co u nás se učí i dnes učivo a znalosti staré 30 let a více. a k čemu potom ta škola je i když je zdarma.
[21] Ewa (81.30.255.186), 14. června 2010 18:04
To Jarda91: jde vidět že patříš mezi lidi kteří si pouze přečtou nadpis ale nic podrobnější ho tě už dál nezajímá. Ba naopak ti inteligentní lidé, kteří mají ten potenciál budou mít ještě lepší vyhlídky na studium a splácet to budou až dosahnou vyžšího platu než je průměrný plat což u náš dělá 20.500kč zrhuna. A na to aby něco mohla prosperovat dobře tak se to musí platit. Kdo pracuje v nějaké oblasti a at něco vykoná či nevykoná a bude mít tak či onak stejný plat tak asi bude pracovat na minimum.
[20] jarda91 (90.177.151.150), 12. června 2010 12:28
Tak mladíku, podívej. Pokud zavedeme školné, dojde k tomu, že spousta geniálních lidí, kteří nemají možnost, nevystuduje a my jako společnost přijdeme o potenciální vědce, na druhou stranu, vystuduje (prakticky už jako dnes na soukromých školách) neuvěřitelně moc blbců, kteří ani neví co po nich kdo chce. Osobně si myslím, že školství a zdravotnictví by mělo být v každé vyspělé společnosti zcela bezplatné, protože jde o služby, které potřeboval, potřebuje nebo bude potřebovat každý. A řeknu to ještě jinak, chceš mi říct, že vystudovaný doktor, má titul naprosto zadarmo a je neprospěšný společnosti? Tady je vidět, do jaké kasty lidí se řadíš ty sám. Asi nepatříš mezi lidi u nichž je 30 000 ročně poměrně devastující položka....
[19] Študent (93.99.175.5), 11. června 2010 14:52
nejlepší je, že školný chcou zavíst lidi co vystudovali uplně zadarmo, rozkradli stát a chrápou ve sněmovně. Teď budou tahat peníze z lidí. Proč bych měl platit za to že su chytré. U nás je moc studentů a stojí to hodně peněz. Radši by měli zpřísnit přijímačky ať se na výšku nedostane každej blbec. Kdo chce platit ať de na soukromou školu. Ale dobře vám tak volili ste si to sami. NEMYSLÍŠ ZAPLATÍŠ
[18] Shvestka (213.195.237.9), 10. června 2010 15:19
to Narya: je sice krásné že je školství zadarmo ale je velmi zajímavé že nejvíce proti školnému jsou lidé, kterých se to bud netýká nebo jsou už 20 let ze školy a ti kterých se to týká nebo v té škole ještě jsou tak s tím souhlasí z toho důvodu, že si ještě pamatujou jak se ve škole učili z učebnic z roku 99, ale hlavně, že je to školství zdarma i když k ničemu, protože v každé vyspělé zemi je čerstvý absolvent plný nových znalostí z oboru i když bez praxe zatím co u nás se učí i dnes učivo a znalosti staré 30 let a více. a k čemu potom ta škola je i když je zdarma.
[17] Ewa (213.195.237.9), 10. června 2010 14:50
Já chodím na vysokou školu, bydlím sama a chodím na brigády abych se uživila a přesto žádnou solidaritu neuznávám. Jakmile skončím školu a začnu pracovat na plný úvazek jsem ochotná dávat určitou část na školu. Pro budoucnost příští generace....proto aby se moje děti neučili z 50 let starých učebnic, aby mohly být školy modernizované a byli jsme schopni zaplatit schopné kantory, kteří vám chcou něco dát a ne nějaké lemry jejichž cíl na celý den je co nejrychleji odpřednášet, dát zkoušky a jít si domů válet šunky. Pocházím z nebohaté rodiny, ba naopak a nesouhlasím s tím aby po pádu komunismu tady vládl socialismus a nějaká solidarita!!! Přestante řešit poslanecké platy a snažte se myslet na svou budoucnost!!!!
[16] Míša (78.111.116.80), 9. června 2010 23:18
..No prosim..Takže páni poslanci mají platy kolikatisícové a my to platíme z daní,jak jste tady sami uvedli..A ostatní platí z daní studenty..Fajne,tak proč se buzerujou jen studenti a chce se po nich 20 000 za rok+ 20 000 na kolejném + doprava a jídlo a ostatní potřeby?To vyjde nejméně na 50 000 a to je v pořádku..To lidi platit z daní nechtěj.Ale o platech poslanců se nikdo nezmíní.Ti budou dál pobírat obrovský sumy za nic,hrabat si do kapec a lidi to budou platit z daní dál .. protože to je normální?..Aha..
[15] ondřej (195.113.118.5), 9. června 2010 22:11
Student by se měl podílet na svém zvýhodnění.... ale každý se přece může stát studentem. Jestliže se někomu mé zvýhodnění nelíbí, je to jeho chyba nebo problém, že se nedostal nebo nechtěl dostat na vysokou školu. Alespoň podobně se argumentuje např. u podnikatelů - jsme si rovni, podnikat může každý, to, že na to někdo nemá, je jeho problém. Chce někdo po podnikatelích, aby se podíleli na svém zvýhodnění (ziscích)? Nechce! Žádnou progresivní daň po dobu panování soudobé vlády platit nemusí.
[14] Hanka (79.127.160.5), 9. června 2010 19:51
Článek je výstižný, děkuji za něj.
[13] Socialka (78.80.24.219), 9. června 2010 15:03
Souhlasím s Naryou, začínat tím že vyjdu vysokou školu a budu mít dluh kolem 100 000kč je krásná vyhlídka... nedej bože školné pro rodinu s normálními přijmy která má dvě a více dětí na vysokých školách...No jo ale na čtyři roky máme to co si mladí zvolili, myslím, že se nebudou stačit divit co všechno si jako mladý po škole budou muset platit. Podle mě by školné být nemělo, protože si to rozmyslí mnohem více mladých lidí a bude úbytek, který si vysoké školy z kapacitních důvodů nemůžou dovolit.
[12] antisocan (94.112.220.168), 9. června 2010 11:08
RE 11: ale prd, školný se bude platit až po ukončení studia tzn. ze svého platu vysokoškolsky vzdělanýho člověka a to že je dnes na pracáku zástup vysokoškolských absolventů kteří nemohou sehnat práci nebo dělají na pozicích původně určených pro vyučené nebo maturanty to je jiný problém... za chvíli budou rukama dělat jenom ukrajinci a všichni češi budou mít vysoký školy...kam to povede?
[11] Anonym (188.75.128.2), 9. června 2010 11:03
od ted vysoke školy jen pro zbohatlíky a aristokraty že
[10] helca1786 (188.75.128.2), 9. června 2010 10:58
já nechapu proč tolik mladých volilo TOP09 asi ještě nezavadili o své finance a vše jim hradí rodiče protože kdyby doopravdy věděli co vše stojí od jídla po bydlení a jejich studia asi by volili jinak .
[9] František (90.177.17.234), 3. června 2010 17:37
Plně souhlasím s Naryou. A ještě vzkaz pro antisocana: "Máte právo na svůj názor. Zajímalo by mne, kolik dětí jste nechal vystudovat vy?"
[8] Narya (83.240.65.83), 2. června 2010 22:19
Takže abychom si to zrekapitulovali... Pokud vezmeme středoškolsky vzdělaného člověka, který si od 19 let vydělává, kam se dostane ve svých 30 letech?? Bydlení, založení rodiny, samostatnost??? A kam se dostane vysokoškolák?? Ze školy vyjde v 25 (26 letech), bydlí stále u rodičů... Pokud si spočítáme náklady na studium a ušlou mzdu za těch pět let studia plus to, že tento pracovní život ještě začíná s dluhy????? Opravdu mi chcete říct, že tento člověk má šanci si za pět let našetřit na bydlení a rodinu?? Potom se stát diví, že první děti si lidé pořizují po 30 letech a co si budeme povídat... Opravdu vysoká škola zajistí o tolik vyšší mzdu, aby pokryla právě ušlou mzdu a náklady během studia plus školné????? Kolik vysokoškoláků pracuje na stejných pozicích jako středoškoláci s nulovým platovým rozdílem? V horším případě se stačí podívat kolik vysokoškoláků je evidováno na úřadu práce.... Politici by se měli probrat, je to na hlavu postavený návrh.
[7] antisocan (94.112.220.168), 2. června 2010 21:46
RE 6: ne každej je socka a ví že když získá nějakou službu tak je potřeba za ní zaplatit, neměl by stát ještě vašim dětem dát ten byt aby se nemusely zadlužit?
[6] František (90.177.17.234), 2. června 2010 20:34
Jako rodič tří studujících dětí zásadně se školným nesouhlasím. Znamenalo by to, že děti budou začínat život s dluhy. A kde sehnat peníze na byt, vybavení bytu atd. Pokud by tyto problémy nemajetných studentů měl řešit nějaký sociální program, stát by stejně neušetřil! Jenom se ptám, proč tolik mladých lidí volilo TOP 09, když se tato strana nikterak netajila s tím, že bude brutálně šetřit a zavedení školného měla v programu!!!
[5] vlk (188.95.60.51), 31. května 2010 16:18
Já jsem razantně proti školnému. Bude to problém především pro státní školy, jelikož většina lidí raději zvolí soukromou školu, kde zaplatí ty stejné peníze a šance, že školu dokončí se rapidně zvýší. Navíc náklady vysokoškoláka jsou nejlepší roky života strávené učením a další náklady na studium za dopravu, jídlo, koleje atd. A to, že se někdo nedostane na vysokou tak to svědčí o tom, že na to studium prostě psychicky nemá, navíc má možnost to zkusit víc let po sobě na různé školy, přihlášek si může podat neomezeně. To, že se bude možnost, aby studovalo více lidí nic moc neřeší. Jde tu jenom o to, že se na státní školu dostanou rodiče dětí, kteří mají peníze, ale jejich děti nejsou špička. Já osobně bych raději studoval na škole, kde jsou počítače 386-ky a neplatil školné než kde jsou šestijádrové počítače a skvěle vybavené učebny a splatil školné. Navíc peníze do školství se dají nalít i jiným způsobem, než je tahat z lidí...(průhledné státní zakázky, zrušení senátu atd.)
[4] Ivo Patta, 22. června 2007 20:46
Tu diskusi je třeba začít takříkajíc "od podlahy", t.j. od politiky státu. Míra přerozdělování, navíc prostřednictvím nesmírně drahého úřednického státního aparátu překročila všechny meze. Státu odevzdáme téměř polovinu peněz, které má pro nás připravené zaměstnavatel. Z toho si můžeme ještě docela dobře žít, ale jen za podmínky, že si nepořídíme děti. V opačném případě se dostáváme do soukolí schizofrenně se chovajících státních institucí. Podle Ministerstva financí České republiky v rodinách s 1 - 3 dětmi a nejčastější mzdou rodičů (po 15 500,- Kč) stačí 794,- Kč (500 Kč daňový odečet + 294 Kč dětské přídavky) na jedno dítě měsíčně. Český statistický úřad přitom vykazuje (za rok 2004) ve stejných rodinách s 1 - 3 dětmi skutečné náklady 6 352,- Kč na jedno dítě měsíčně. Stát se v tomto případě chová jako pacient s rozštěpem mysli, celkovým úpadkem osobnosti a se sklonem k sebevraždě.
[3] Anonym (88.83.235.78), 15. června 2007 12:48
RE 2: Sohlasím ... Oni si za to berou nemalé peníze... a např. pro obyčejného dělníka nebo zemědělce jsou jejich služby nedostupné ... my co jsme na tom lépe si nemáme na co stěžovat...
[2] Anonym (84.244.121.182), 12. června 2007 20:13
RE 1: jo ale ten zubař, advokát a architekt za to dostane nemalý peníze, 1000kč na hodinu je pro ně málo....
[1] Tereza Černá, 12. června 2007 20:05
Myslím, že s tebou souhlasím. Jen bych ráda podotkla něco k jedné věci a to sice jak píšeš: "Jak k tomu, že ze svých daní přispívá na výše uvedené výhody, přijde člověk, který na vysoké nestuduje, ať už z vlastního rozhodnutí nebo z kapacitních důvodů školy?" no, přijde mi, že pro toho člověka to není zase tak nevýhodné platit daně na vzdělání odborníků...rád si přece sám zajde někdy k zubaři, využije služeb advokáta nebo si nechá postavit dům od architekta... takže tím, že platil na jejich vzdělaní, platil taky trochu na sebe a na svou životní úrověň, nebo ne?

seminarky bez prace

Podklady pro seminární práce

Hodnocení článku

2,9
Oznámkuj článek jako ve škole
1 2 3 4 5
Známkovalo 1852 čtenářů

Další články tohoto autora