Školská reforma. Podaří se uskutečnit ideály?

7. dubna 2010, Alena N.

Hlavním pilířem vzdělávání na základních a středních školách už v příštích letech nebude předávání co největšího možného množství faktů. Škola poskytne žákům a studentům určitý vědomostní základ, ale zároveň je povede ke schopnosti orientovat se v současném složitém informačním světě. Bude působit na jejich osobnostně-sociální rozvoj s důrazem na osvojení vhodných postojů a hodnot.

Takový je přibližný výčet základních myšlenek týkajících se změny cílů a obsahů vzdělávání obsažených v Národním programu rozvoje vzdělávání v České republice, tzv. Bílé knize, vypracované na prahu nového tisíciletí.

Celorepublikově platné rámcové vzdělávací programy, stanovující zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů na konkrétních školách, formulují tzv. klíčové kompetence neboli schopnosti a dovednosti, kterými by měli být žáci po dokončení školy vybaveni. Školství si tímto vymezilo velmi ušlechtilé a zároveň praktické cíle, které pravděpodobně nebudou snadno dosažitelné.

V oblasti sociální a personální by pro žáky vycházející z „nové“ základní školy mělo být samozřejmostí, cituji, „podílet se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty přispívat k upevňování dobrých mezilidských vztahů“. Jedním z cílů základního vzdělávání je i „rozvíjení vnímavosti a citlivých vztahů k lidem, prostředí i k přírodě a schopnost vcítit se do situací ostatních lidí“. Není právě toto jednou z nehmatatelných věcí, která v naší společnosti dost často chybí? Má v tomto směru škola doplnit anebo zcela nahradit působení rodiny, která by jako první měla vést děti k výše uvedeným hodnotám, ale bohužel je tomu někdy spíš naopak?

Dle rámcových vzdělávacích programů by se náplň výuky měla více přibližovat praktickému životu. Takže např. při češtině se děti naučí nejen kde správně psát měkká a tvrdá „i“, ale zároveň se dozví, jak rozpoznat manipulativní komunikaci v reklamě a médiích. Ve „Výchově k občanství“ se seznámí mj. s nejdůležitějšími právními formami podnikání nebo principy tržního hospodářství. V tématickém okruhu „Svět práce“ budou žáci základních škol informováni např. o pracovních příležitostech ve svém regionu, dozví se, jak správně napsat životopis nebo jak se připravit na pohovor u budoucího zaměstnavatele. V rámci výuky tématického okruhu „Využití digitálních technologií“ se děti naučí pracovat s digitálním fotoaparátem nebo videokamerou a v teoretické části budou obeznámeny např. s tím, jaké tarify nabízejí jednotliví mobilní operátoři.

(Posledně jmenované téma jsem si opravdu nevymyslela, v RVP pro základní vzdělávání je skutečně uvedeno „černé na bílém“.)

Když jsem sama ještě chodila na gymnázium, byly takřka všechny snahy učitelů upřené k maturitě, tedy aby se stihlo probrat vše, co budeme muset u závěrečné zkoušky umět. Podařilo se, tenkrát v oněch slunných květnových dnech jsme mohli opravdu fungovat jako slušné „chodící encyklopedie“. I na vysokou školu jsme se dostali téměř všichni.

Dneska, s odstupem času, musím ovšem říct, že na praktický život nás škola nepřipravila skoro vůbec. S čerstvým maturitním vysvědčením založeným v deskách jsem neměla ani tušení, jaký je např. rozdíl mezi jednotlivými smlouvami, které podepisuji, když jdu na brigádu, nebo jak se vypočítá výše zdravotního a sociálního pojištění (což je mimochodem v současné době jedním z mnoha témat zahrnutých ve vzdělávací oblasti „Člověk a svět práce“ v RVP pro gymnázia). Naše učitele z toho samozřejmě nijak neviním, učili nás „předepsanou látku“, jak nejlépe mohli. Jen škoda, že se nám poznatky, které by nám umožnily dobrou orientaci ve skutečném, zejména pracovním světě, nějak vyhnuly…

Bylo by jistě moc pěkné, kdyby z českých základních a středních škol v nadcházejících letech vycházely téměř „dokonalé bytosti“, které by kromě teoretických znalostí potřebných pro další studium i praxi a dovedností pro běžný život měly ku příkladu i silné sociální a environmentální cítění. Najde se ale ve školách dostatek času na to, aby se všechna tato „předsevzetí“ dokázala splnit?

Diskuze na téma Školská reforma. Podaří se uskutečnit ideály?

:) :( :D :p :| :O ;) 8) X) :_( :$ :@ :Z

Pro odeslání příspěvku se můžeš přihlásit nebo odeslat anonymně pod přezdívkou. Pro přihlášení musíš být zaregistrovaný. U příspěvků neregistrovaných nebo nepřihlášených uživatelů se zobrazí IP adresa.

Jméno nebo přezdívka:
Opiš kontrolní kód: Kontrolní kód

Příspěvky obsahující vulgární výrazy, komerční odkazy nebo odkazy nesouvisející s tématem budou smazány.

[2] vickyxxx (87.194.162.62), 9. dubna 2010 12:46
No pár věcí mi tu přijde dost přehnaných - o pracovních příležitostech už na základní škole? Zbytečně předčasné, navíc z toho žáci v té době naprosto nemají rozum a mají ůplně jiné zájmy. Doba se sice mění, ale my zůstáváme v podstatě stejní. A učit se o tarifech mobilních operátorů? No to je opravdu dobrý vtip, vždyť je to každou chvíli jinak!! Nemyslím že mě střední škola vůbec nepřipravila na praktický život, předměty jako účetnictví nebo ekonomie pokládám za přínosné, tam jsme se učili o jednotlivých smlouvách, pracovním zákoníku apod. No a to ostatní, život sám přece přinese dost zkušeností, s tím se přece počítá, tak proč se o nich učit už na ZŠ v době, kdy jim nemůžeme rozumět?? A pokud se studijní programy chtějí pokusit o urychlení vyspělosti a všeobecného rozhledu žáků, no nevím, jestli to nakonec k něčemu bude...:O :(
[1] evelina (213.19.56.208), 7. dubna 2010 13:48
:ONo to decela koukám....tak mladá a tak moudrá.Já jsem matkou a obávám se že moje právě 16-letá dcera ještě jistě to štěstí mít nebude aby se jí dostalo ve škole toho že ji připraví na "život"...ve škole se jí hodně nelíbí a nechce tam chodit!!!Právě se snažíme o přestup...ale kam?Pořád se mi zdá,že je vše při starém a stále jsou na školách cítit i komunistické manýry a někde až moc.Tolik se do těch dětí vtlouká nesmyslů a aby se zaměřili pouze na obor a sociální cítění a všeobecné znalosti......áuo až to bolí,ale tobě přeji,aby se někdo už konečně chytil za nos a aby vše bylo jednou pro dobro dětí ,studentů a národa vůbec.Evelína

seminarky bez prace

Podklady pro seminární práce

Hodnocení článku

3,8
Oznámkuj článek jako ve škole
1 2 3 4 5
Známkovalo 2207 čtenářů

Další články tohoto autora