30. listopadu 2007, Lenka Malá
Studenti čtou a píší noviny. Říká vám něco tahle věta? Pokud ne, jste šťastní lidé. Tento zcestný projekt vymyslela a následně zrealizovala MF Dnes. Myšlenka je to v podstatě pěkná – jde o to, aby se studenti druhých a třetích ročníků středních škol naučili pracovat s novinami, zdokonalili své analytické myšlení a prostě laicky řečeno „naučili se být v obraze.“ Realita je ale bohužel úplně jiná, protože celý tenhle projekt je vlastně jedna velká propagace MF Dnes.
Pokud pravidelně či nepravidelně Mladou Frontu pročítáte, zcela jistě jste si všimli celé strany věnované názorům studentů na americkou protiraketovou základnu, eutanázii a politiku. No budiž. Já sama jsem byla přinucena na každé téma (které obsahovalo ještě několik podtémat) napsat článek, a povím vám – nebyl to žádný med. No řekněte sami – co byste dokázali říct o americkém radaru? A zajímá vás eutanázie? O politice pak ani nemluvě. Perličkou bylo, že místo těchto témat jsme si vždycky mohli zvolit téma jiné – a to kritiku MF Dnes. No jasně, to tak, říkala jsem si a radši jsem dál pročítala svých šest stran informací o radaru.
Naprosto šíleným nápadem se pak oproti prvnímu zadání projektu zdá jeho druhá část. Řekla bych, že na každé škole se na to šlo individuálně – popíši tedy situaci na našem gymnáziu.
Třída se rozdělila do šesti skupin po pěti lidech, každá skupina měla svého vedoucího, který za „své lidi“ zodpovídal a hnal je do práce (vím o čem mluvím, já bohužel byla jedním z vedoucích). Každá skupina pak dostala přidělené jedno téma – kulturu, politickou geografii, sport, ekonomiku, domácí politiku nebo zahraniční politiku. Po šest týdnů jsme dostávali zdarma noviny, z nichž jsme pak čerpali informace pro daná témata a následující týden jsme je v hodinách literatury (kultura), dějepisu (sport), zeměpisu (geografie) nebo ZSV (zbytek témat) přednášeli před třídou. Dále jsme měli za úkol zpracovat písemný výstup a ten posléze odevzdat vyučujícímu. Témata se samozřejmě střídala, takže všechny skupiny si vyzkoušely všechno.
Zní to trochu složitě, že? Zdání klame. Nebuďme však naivní, situace probíhala úplně jinak, než jak si MF Dnes zcela jistě představovala.
Pokud si vzpomínám, naším prvním tématem byla politická geografie. Zprvu jsem nedokázala pochopit, jaký je rozdíl mezi domácí a zahraniční politikou a politickou geografií, ale pak jsem se na to vybodla a šla na to po svém. Zeměpis jsme měli mít v úterý, takže v pondělí večer jsem poprvé otevřela noviny z předešlého týdne, pročetla si rubriku Ze světa a zalarmovala svou skupinu, která na tom byla zhruba stejně. Výsledek? Žádný výstup před tabulí či písemné zpracování, učitel se jen zeptal, co se dělo, my řekli že nic a hotovo, konec, šlus. V dalších hodinách to probíhalo podobně trapně – učitelé budili dojem, že by nás nejradši od tabule vykopli, jen aby mohli pokračovat v látce.
Takže asi tak. Příští týden nás čeká poslední téma a hned poté budeme zpracovávat závěr, což by podle tvůrců projektu měla být kritika MF Dnes. Taky že je pořádně zkritizuji. Projekt nás obral o čas, nervy i o látku ve škole, protože veškerá aktivita se omezila na luštění křížovek a sudoku. Komu by se taky chtělo poslouchat, co se zrovna stalo ve světě, když jsme si to mohli přečíst, no ne?
Autorka je studentkou septimy Gymnázia v Kloboukách u BrnaPodklady pro seminární práce