Také se nudíte ve škole?

4. ledna 2008, Alena N.

V loňském roce vydal Ústav pro informace ve vzdělávání publikaci nazvanou „Čeští žáci v mezinárodním srovnání“, v níž jsou shrnuty výsledky výzkumů úrovně vzdělávání v České republice, prováděných od začátku 90. let do současnosti.

Zajímá vás tedy, jak si vedou čeští žáčci? Poměrně dobře. V testech, provedených v roce 2003, dosáhli žáci druhého stupně základních škol v matematice a přírodovědných předmětech, ve srovnání s ostatními zeměmi, nadprůměrných výsledků. Pouze čtenářská gramotnost trochu pokulhává. Děti v ní prokázaly jen průměrné schopnosti a v roce 2000 dokonce podprůměrné.

Pro někoho možná znepokojující, ale pro nás, kteří máme svá školní léta stále v živé paměti, vcelku nepřekvapivé, jsou pak výsledky výzkumu PISA z roku 2000, kdy byly zkoumány negativní pocity žáků ke škole. Téměř polovina českých patnáctiletých žáků uvedla, že „škola je místo, kde se nudí“ a 30% souhlasilo s tvrzením, že „škola je místo, kam nechci chodit“. Hrozné? Ale ne, v celosvětovém měřítku se tahle čísla neliší od mezinárodního průměru. Navíc se můžeme utěšovat zjištěním, že např. v Řecku, v Irsku a ve Španělsku se ve škole nudí dokonce více než dvě třetiny všech dětí. Stejně tak v Maďarsku, v Itálii, ve Francii, ve Spojených Státech a v Belgii, by školní docházka nechyběla celým 60% dotázaných.

Za zamyšlení určitě stojí zjištění, že ani víceletá gymnázia nedokáží děti a mladé lidi příliš zaujmout. Polovina studentů se v nich nudí a čtvrtina do nich nechce chodit. Divíte se? Troufám si domyslet, že pokud máte s tímto typem školy svoji zkušenost, pak určitě ne. Jedná se sice o „výběrové“ školy, jak je obecně uváděno, ale ona odlišnost od škol „méně prestižních“ spočívá především ve výběru velkého množství většinou nepraktických faktů, které jsou studenti nuceni obsáhnout. Prostor pro jejich vlastní aktivitu a rozvíjení tvořivosti je tu aspoň podle mé zkušenosti minimální.

Je sice obdivuhodné, když děti v tercii nebo kvartě dovedou při zkoušení zasvěceně hovořit o mineralogickém systému a dokáží ze sebe „vysypat“ poctivě naučené stupně tvrdosti, vzorce a naleziště jednotlivých nerostů, ale mnohem smutnější je fakt, že se jich ve škole nikdo nezeptá na věci, které se jich skutečně dotýkají a které by tedy určitě vzbudily jejich zájem. V oblasti přírodovědných předmětů učitelé nepoloží otázku, jak by děti např. zhodnotily kvalitu životního prostředí v místě svého bydliště nebo zda by si v té samé obci či městě přály více zeleně. V ostatních předmětech také nikoho příliš nezajímají jejich názory, myšlenky ani vlastní návrhy na řešení problémů. Není čas. Při hodině se přece musí vyložit tolik nezbytných věcí. Kromě toho by ještě měla zbýt chvilka na zkoušení, aby studenti mohli s pokorou zopakovat to samé, co slyšeli od učitele v minulých hodinách.

Zohledníme-li dobu, kterou v takovém prostředí mladí lidé stráví, dojdeme k závěru, že následky tohoto zažitého systému mohou být daleko závažnější než je „pouze“ fakt, že se děti ve škole nudí a cítí se nespokojené. Pro nikoho jistě není dobrým vkladem do života, když si navykne pouze pasivně přijímat a následně memorovat připravené informace. Stejně tak nevidím přínos ve zpracovávání referátů, slohových a seminárních prací k tématům, která jsou poněkud „mimo“ skutečný život a zájem dětí.

Tímto zamyšlením jsem ale nechtěla víceletá gymnázia nijak odsoudit, jen jsem potřebovala upozornit na věci, které by bylo třeba změnit. Uznávám, že k přijímacím zkouškám na vysoké školy vás právě gymnázia připraví asi nejlépe. Navíc když uvážíme, že na vysoké škole se systém „učení nazpaměť“ rozvine do ještě mnohem propracovanějších forem, můžeme být za předchozí návyky jedině vděční.

Přihlédneme-li dále k tomu, že v oblasti nudění jsme se za léta své dosavadní školní praxe plně kvalifikovali, můžeme se v tomto oboru na VŠ bez obav zapsat do rozšiřujících kurzů pro velmi pokročilé.

Diskuze na téma Také se nudíte ve škole?

:) :( :D :p :| :O ;) 8) X) :_( :$ :@ :Z

Pro odeslání příspěvku se můžeš přihlásit nebo odeslat anonymně pod přezdívkou. Pro přihlášení musíš být zaregistrovaný. U příspěvků neregistrovaných nebo nepřihlášených uživatelů se zobrazí IP adresa.

Jméno nebo přezdívka:
Opiš kontrolní kód: Kontrolní kód

Příspěvky obsahující vulgární výrazy, komerční odkazy nebo odkazy nesouvisející s tématem budou smazány.

[14] Daniela (89.102.240.138), 9. května 2009 15:30
To u nás na gymplu je v pohodě.. jen v minimu předmětů se o hodině nudim a myslím že už i někteří učitelé pochopili že náš názor je důležitý a tak se nás na naše názory ptají!! :)myslela jsem si že už je to v této době normální ale jak tak koukám tak zase úplně ne... samozřejmě nemůžou být všichni učitelé takový, aby jsme se při jejich hodinách nenudili ale je zároveň několik těch na jejichž hodiny se přímo těším!! :p
[13] Anonym (82.150.181.82), 25. února 2009 14:17
kdyby mě soused v lavici nevzbudil .....:D
[12] Anonym (85.71.179.53), 27. ledna 2008 14:34
:@:phehe
[11] Anonym (90.176.21.10), 14. ledna 2008 16:36
strasne takhle jsem se na zakladce nikdy nenudila,bohuzel je to i o prestavkach :_(:|:(
[10] Anonym (90.176.180.66), 10. ledna 2008 20:58
jj jak svyňa :@:@
[9] Anonym (89.103.41.174), 10. ledna 2008 20:00
sedim čumim doblba a nic jinýho než nuda:_(:@
[8] Anonym (194.228.64.12), 9. ledna 2008 12:06
no o přestávkách se asi nenudí nikdo protoze nemusíte sedět na zadku a poslouchat monolog učitele, ktrerý vás stejně za chvíli uspí, i kdyz se třeba snažíte poslouchat
[7] Anonym (88.81.89.73), 8. ledna 2008 18:49
nuda opravdu nic jiného
[6] Anonym (89.203.162.1), 8. ledna 2008 11:26
ano skoro pořád:@
[5] Anonym (85.160.102.75), 6. ledna 2008 21:13
jen v hodinách...:(:|:@:@:@ o prestavkach se rozhodne nenudim :):):):):D
[4] Anonym (88.103.139.149), 6. ledna 2008 16:23
Škola by mohla nabídnou trochu zajímavější výuku ;)Strohá fakta, nervozní učitelky, . . . nejsou asi to, co J.A.Komenský chtěl, tedy ŠKOLA HROU :_(
[3] Anonym (89.185.227.1), 6. ledna 2008 15:29
jooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo... jeeeeeeeeeeeeee to nnnnnnnnnnnnnnnnnuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuudd...:@:@:(:(:(:(:(
[2] Anonym (85.70.9.39), 5. ledna 2008 22:41
joooo:@:@:@:@:@
[1] Anonym (85.70.51.21), 5. ledna 2008 15:49
:@X)

seminarky bez prace

Podklady pro seminární práce

Hodnocení článku

2,9
Oznámkuj článek jako ve škole
1 2 3 4 5
Známkovalo 2072 čtenářů

Další články tohoto autora