Třída jako mikrostát

24. září 2008, Kateřina Kuldanová

Již mnohokrát jsem si povšimla jednoho faktu. Fungování třídy často silně připomíná fungování státu.

Vláda

Ve třídě to může být i jedinec (pak by ani v opozici nesměl být víc než jeden člověk), ale pravděpodobněji to bude menší skupina. Vláda není zpravidla příliš oblíbená, přesto má nad kolektivem moc. Nikdo už pořádně neví, jak se k ní dostala, ale má jí a za nic na světě se jí nechce vzdát. Neváhá využívat všech dostupných politických prostředků k odstranění nepohodlných a ovládnutí většiny. Některé její reformy jsou pak skutečně populární. Rozumějte, ostatní uvítají, když hlasitě oponují neoblíbenému vyučujícímu, nebo v jeho hodině alespoň tropí povyk. Premiér je tu hlavním představitelem a nejčastěji omílaným politikem v médiích.

Státní orgány

Skupinka osob, které buď sympatizují s vládou, nebo si myslí, že je lepší se tak alespoň tvářit. Řídí se jejími zákony a snaží se zaujmout lepší místo v pyramidě moci. A konec konců, někdo tu práci dělat musí…

Občané

  1. Ženský spolek: Sdružuje se v něm většina holek. Má velký potenciál pro manipulaci. Obvykle je však sám zmanipulován dřív než si to stačí uvědomit a o politiku se dál nezajímá. Ne pokud mu nejsou dlouhodobě upírána jeho práva. Pak je schopen krátkodobé avšak překvapivé obrany. Pro svou nejednotnost a tudíž nedůslednost však často pohoří, což jeho členky jen upevňuje v názoru, že nemůžou nic změnit. Přesto jsou důležitou složkou státu, neboť svou náklonnost věnují té straně, která se jim zdá jako pro ně nejpříznivější.
  2. Ostatní voliči: Snaží se starat sami o sebe, protože vědí, že nikdo jiný to za ně neudělá. Když se jim něco nelíbí, neprotestují příliš nahlas, a když se jim něco líbí, příliš tomu nedůvěřují, protože je život poučil, že se z toho stejně vyklube něco nekalého. Doufají v lepší zítřky a pečlivě zvažují, komu dají v příštích volbách svůj hlas. Většinou žádají hlavně zastání v mezinárodních organizacích (profesorský sbor), zlepšení zahraniční politiky a to aby byli ponecháni na pokoji. Přičemž každý má jinou představu o tom, co tyto tři věci vlastně obnáší.

Opoziční strany

Může jich být víc, mohou se lišit svým zaměřením, ale bez problémů se shodnou na jednom, vláda je špatná a její reformy budou mít dlouhodobě negativní efekt. Jejich členové pečlivě počítají, s kým mohou v příštích volbách počítat a přemítají, proč nevyhráli ty minulé. Podle toho komu jsou voliči nakloněni, pak zvažují, co si mohou dovolit podniknout na protest proti vládě. Hlavní představitel opozice však nemusí být mezi vlastními vůbec uznávaný jako vůdce, docela dobře se může jednat i o pouhou ikonu pro veřejnost.

Prezident

Třídní učitel… musí být nestranný a neměl by činit ukvapené závěry. To by se mu nemuselo vyplatit. Má rozhodující pravomoci, ne vždy ale ví, o čem zrovna rozhoduje. Většinou je rád, když ví kdo je zrovna u moci a na čí straně jsou občané. Jak vláda tak opozice obvykle chápe, že je důležitý zejména pro pověst v mezinárodních organizacích. A ta je zase důležitá, kvůli dotacím (někdo tam výš rozhoduje o tom, která třída dostane nový projektor a kdo pojede na jak dlouhý výlet). Je potřeba s ním vycházet, i kdybyste ho nemohli vystát, protože získat nového prezidenta není jen tak. A když mu budete škodit, může ztratit pocit vlastenectví…

Omlouvám se, pokud jsou některé části nepřesné, neboť politologii jsme ještě nebrali. Navíc je tento model nedostatečně objektivní, neměla jsem možnost podrobně studovat fungování většího množství tříd. Nemůžu ale říct, že bych toto porovnání měla jen ze své třídy, ale když vám někdo vypráví o své třídě, dozvíte se jen kusé informace a o ostatním se můžete jen domýšlet, že to funguje obdobně. Stejně jako když přijedete do cizí země, nepochopíte za týden všechny detaily jejího státního zřízení (a státních zřízení existuje mnoho typů). A tak vyzývám vás čtenáře, abyste mi napsali, jestli jste někdy pozorovali podobné státní zřízení ve svých třídách…

Autorka je studentkou Gymnázia Elišky Krásnohorské v Praze

Diskuze na téma Třída jako mikrostát

:) :( :D :p :| :O ;) 8) X) :_( :$ :@ :Z

Pro odeslání příspěvku se můžeš přihlásit nebo odeslat anonymně pod přezdívkou. Pro přihlášení musíš být zaregistrovaný. U příspěvků neregistrovaných nebo nepřihlášených uživatelů se zobrazí IP adresa.

Jméno nebo přezdívka:
Opiš kontrolní kód: Kontrolní kód

Příspěvky obsahující vulgární výrazy, komerční odkazy nebo odkazy nesouvisející s tématem budou smazány.

[4] Kateřina Kuldanová, 9. října 2008 21:08
Tome, kdyby to bylo tak jak říkáš, tak by neexistovala šikana.
[3] Tom (87.118.101.102), 9. října 2008 18:53
Myslím si že srovnávání státu a třídy je naprosto mylné, protože třída nemá vůbec žádný význam. Ve třídě nejsou žádné strany, ani volební období, je to prostě naprostý chaos. Dokonce ani nikdo nemůže mít ve třídě moc, protože jí nemá jak uskutečnit, nemá policii armádu.... Každý prostě hraje sám za sebe. Ale jinak moc pěkný článek
[2] Sanny B. White (78.102.212.13), 7. října 2008 10:42
Jo, sedí to i na nás. Ačkoliv u nás máme ještě funkci "Předsedy třídy" což je řekněme hodnost. A tím to končí. Předsedou třídy se stává už pátým rokem nejoblíbenější holka ve třídě (kluci jsou holt v menšině), ale všechny věci, co jsou potřeba projednat stejně zařizujeme my, co umějí hučet profesorům do hlav :)
[1] Marky (89.102.190.67), 29. září 2008 22:05
Přesně tak je to i u nás ve třídě :/ Dobrej článek :)

seminarky bez prace

Podklady pro seminární práce

Hodnocení článku

2,9
Oznámkuj článek jako ve škole
1 2 3 4 5
Známkovalo 1476 čtenářů

Další články tohoto autora