13. června 2007, Mape
Určitě si také své vyučující škatulkujete. Během školních přestávek, postávání v hloučcích na chodbách si sdělujte názory na vaše oblíbené či méně oblíbené pedagogy. Každému vyhovuje někdo jiný. Někdo chce projít takříkajíc „na pohodu“, jiného mrzí, že nic neumí. A to především z toho důvodu, že jej čekají přijímací zkoušky nebo další studium.
Napadá mě několik druhů učitelů. Třeba v nich poznáte někoho i vy. Jen teď by se hodilo upozornit, něco na způsob úvodu „Troškova Kameňáku“. „UPOZORNĚNÍ: osoby zde uvedené jsou zcela smyšlené, avšak varujeme, je možné, že v nich někoho poznáte, v tom případě vězte, že jde o podobnost čistě náhodnou.“
VypravěčTak to je učitel, který podává svůj výklad jako pohádku, příběh. Souvisle hovoří o daném tématu a dokáže si získat posluchače, třeba i tím, že rád zmiňuje perličky, které se více či méně k tématu vážou. Učitel vypravěč je všeobecně většinou oblíbený. Někdo si z jeho hodin dokáže hodně odnést, neboť rád poslouchá. Někdo si odpočine, třeba i trošku popustí víčka.
OmílačTak to je u mě tragický zástupce vyučujících. Problém je udržet pozornost, když omílač spustí svůj „kolotoč“. Co mě dokázalo už na začátek hodiny připravit o náladu, bylo to, že někdy pedagog ještě ani nezavřel dveře od třídy a už začal výklad. Kdyby třídy neměly dveře, možná by už hned po opuštění svého kabinetu začal s probíráním tématu. Navíc ještě tento typ nemá moc posluchačů. Hovoří stále stejným tempem a stále stejným tónem. Spustí kolotoč a celou hodinu si pečlivě hlídá, aby jej nic nevyrušilo z klidného a uzívaného projevu. Takové hodiny vůbec neutíkají, pokud nemáte pod lavicí co číst, nebo váš parťák na piškvorky nepřišel do školy.
PřetahovačTak to není silák, který by se svými svěřenci přetahoval o žákovskou knížku nebo třeba tahák. Je to učitel, pro něhož nemá vyučovací hodina 45 minut, ale rovných 55 minut, v lepším případě jen 50 min. Už tímto krokem si získává „protivníky“, tedy ty, kteří po uplynutí „věnovaného času“ patřičným způsobem dávají najevo, že je již přestávka. Přetahovač má ale neuvěřitelnou zálibu terorizovat třídu a dále vykládat, jako by se „nechumelilo“. Chce to nervy z ocele, protože studenti si svou přestávku hlídají a dávají najevo, že už je jejich čas.
VtipálekJo tak to jsou všeobecně oblíbení učitelé. Na jejich hodiny se třída těší. Dost často zpestřují výklad svými historkami, co se jim kde přihodilo. Občas je napadne nějaký ten vtip, který se k tématu hodí třeba jen okrajově, ale třída je za něj vděčná.
NestíhačKlasika, nestíháme s nimi probrat látku. Už je konec školního roku a my jsme teprve v polovině učebnice. Tak to pak honem doháníme tím, že zbytek je jako samostudium, takže většinou do zbytku látky nikdo nepronikne. Studenti většinou pak ani neví, o čem se píše v závěru učebnice. Protiklad nestíhače jsem nikdy na škole nepotkala. Že by někdo jel tak rychle, že by byl napřed? Tak na nikoho takového si nevzpomínám.
Jdoucí s dobouStručná charakteristika? Potištěné papíry. „Moderní“ vyučující nám vždy nosil hromady papírů, které jsme si měli okopírovat. Nebo nám posílal e-mail s probíranou látkou, nebo odkazem na stránky, kde lze studijní materiály nalézt a vytisknout. Ulehčuje tím práci studentům, kteří během jeho výkladu nemusí závodit, zda stihnou vše důležité poznamenat. Pak také je rozdíl mít něco naškrábáno v sešitě anebo přehledně zpracované a vytištěné. Studentům stačí jen koupit si zvýrazňovač a podtrhávat si to, co považují za důležité. Toto ocení i nepřítomní studenti, kteří vědí, co se bralo a nemusejí shánět sešit, ze kterého by si látku dopsali nebo okopírovali. Tento vyučující do hodin nosí třeba i notebook a promítá studentům prezentace, obrázky nebo v hodině matematiky třeba grafy.
Doufám, že jste své učitele zařadili, pokud jste je zde nenašli, zkuste do diskusního fóra napsat, které další typy vás napadají. Pokusím to nějak rozvést, třeba by to dalo na pokračování.
Podklady pro seminární práce