Vyhovuje Vám školní známkování?

28. ledna 2009, Dáša Andělová

Blíží se konec prvního pololetí a všichni učitelé si pomalu, ale jistě chtějí udělat pořádek ve známkách. Proto se rychle píší poslední písemky, ti co to mají "mezi" jsou urychleně zkoušeni. Někteří jsou zklamaní, protože očekávali lepší známky a jiní jsou zas nadmíru spokojeni. Vyvstává tu ale jedna otázka. Je naše známkování, výborně – nedostatečně, opravdu to pravé ořechové?

Tak například. Ve Francii, USA, Skotsku je zavedeno slovní známkování nebo spíše hodnocení a přidává se procentuální výsledek, který shrnuje všechny studentovy schopnosti. V Africe mají známky od 1 do 10( 1 nejlepší - 10 nejhorší)., v Itálii také, ale s opačným postupem (1 nejhorší – 10 nejlepší). Za dobré výsledky se dají považovat 6-10. Jsou snad tyto formy školního známkování lepší než ty naše?

Určitě jste to už zažili. Měli jste známku mezi např. dvojkou a trojkou, a přesto, že vás učitelé vyzkoušeli, předvedli jste výkon hodný známky 2-3, čímž jste profesorovi přivodili nelehké rozhodování. Teď hrají velikou roli jeho sympatie k vám, či vaše chování v hodině. Stejně to ale ve většině případech dopadá takto:

Profesor: Buď vám teď přilepším a do dalšího pololetí si napíši mínus, kdyby se to opakovalo nebo vám pohorším a do příště si poznamenám plus.

Studenti si většinou vyberou druhou možnost a pak se na celkovém vysvědčení diví, že jim kantor stejně nevyhověl. V lepších případech profesor na vavřínech neusne a opravdu se v závěru roku dočkáváme přilepšeného vysvědčení.

Další otázka: je vůbec správné, aby ve škole mohlo docházet k těmto úvahám? My, jako studenti můžeme jen tiše nesouhlasit a nebo souhlasit. Stejně si ministři školství dělají svoje. Když jsou ale pro samé novinky ( nejdříve jedna přihláška na střední, teď státní maturity), nemohli by se třeba zamyslet i na obnovou školního hodnocení? Nevím jak se k tomu vyjádřit. Na jednu stranu bych změnu přivítala, ale na druhou, opravdu nevím, co bych měla čekat. Stejně by změna trvala na nejvýš tři roky, a pak by se ukázalo, že nový systém nevyhovuje. Prostě toto téma zůstává prozatím uzavřené. Třeba doba ukáže.

Pozn.: Tento článek neměl vyznít jako kritika, pokud se tak stalo, omlouvám se, ale je to pouze můj subjektivní názor, nikoho a nic neodsuzuji.

Autorka je studentkou 3.ročníku gymnázia Na Pražačce v Praze 3, Žižkově.

Diskuze na téma Vyhovuje Vám školní známkování?

:) :( :D :p :| :O ;) 8) X) :_( :$ :@ :Z

Pro odeslání příspěvku se můžeš přihlásit nebo odeslat anonymně pod přezdívkou. Pro přihlášení musíš být zaregistrovaný. U příspěvků neregistrovaných nebo nepřihlášených uživatelů se zobrazí IP adresa.

Jméno nebo přezdívka:
Opiš kontrolní kód: Kontrolní kód

Příspěvky obsahující vulgární výrazy, komerční odkazy nebo odkazy nesouvisející s tématem budou smazány.

[16] já (147.228.209.161), 30. listopadu 2011 13:46
měla bych připomínku k textu... hned v prvním příkladu je chyba. Ve Francii se rozhodně nehodnotí procentuelně. Hodnocení je založeno na stupnici od 0 do 20, přičemž 0 je nejhorší a 20 nejlepší, a čas od času se k tomu navíc učitel slovně vyjádří (není zavedeno pravidlo toho, že by se profesor musel slovně vyjádřit). na procenta se ve Francii moc nehraje.
[15] koko (90.180.183.44), 5. listopadu 2011 22:04
:|
[14] lolo (90.180.183.44), 5. listopadu 2011 22:04
no nwm spis nn:DX)
[13] Mikendr (195.113.242.140), 15. února 2010 15:35
to Lukáš: Profesor je oslovení učitele na gymnáziu a je to z historických důvodů. Prostě tradice. Nejdřív se trochu informuj a pak sem něco piš.
[12] Petiška (88.146.193.247), 22. října 2009 11:12
jak u jakého učitele ale většinou ne:_(
[11] Lukáš (88.103.1.57), 7. dubna 2009 23:01
Souhlasím s Petrem. Na středních školách učí jen velmi malé procento profesorů. Nevím, proč si učitelé na středních školách říkají profesoři?! Slovo učitel daleko více vyjadřuje jejich profesi. Rozhodně nesouhlasím s tím, že celková známka na vysvědčení by měla odpovídat jen průměru známek daného studenta. V hodnocení hraji roli více faktorů: známky, chování při hodinách, aktivita při hodinách, atd. Průměr 2,5 může u člověka, který na to kašle a pořád vyrušuje, znamenat 3 a u studenta, který se snaží a jeví zájem o předmět 2.
[10] Gabuš (88.146.4.144), 1. dubna 2009 18:12
A jooooo jde to:p
[9] djula (212.71.179.45), 9. března 2009 20:59
já si myslim, že třeba známkování za chování v hodinách by mělo být nejméně tak důležité, jako známkování za testy.
[8] kkkkk (212.71.149.26), 3. března 2009 16:07
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...:D
[7] Micka (89.102.6.129), 15. února 2009 14:19
Znamkovani fuj humac ucitele off:@:@:@:@:@:@
[6] Dáša Andělová, 14. února 2009 18:58
To Petr: obávám se, že k tomu nikdy nedojde:|
[5] Petr (88.103.184.152), 14. února 2009 14:49
Zaprvé nechápu, proč autorka nazývá učitele profesory (když 99 % středoškolských učitelů profesory nejsou) a za druhé - známky ani teď ani po případné změně nebudou nikdy reflektovat skutečné schopnosti a znalosti daného studenta. Až nebudou známky ovlivněné náladami učitelů a rozdílnosti tříd/škol, pak se teprve můžeme bavit o stupnici.
[4] Dáša Andělová, 11. února 2009 19:48
Monie, promin ze ti do toho vstupuji, ale uzivatelka terezka to myslela tak, že s prumerem znamek 2,5 i 3,4 stále člověk dostává trojku, přitom je to velice enspravedlivé....proto jsem o tomto problému psala, říkám si pro sebe, že známka mezi, by tento spor zajisté vyřešila a pokud to ne, určitě by ho alespoň usnadnila....
[3] Monie (213.220.233.162), 10. února 2009 12:21
Terko, s první částí Tvého příspěvku souhlasím, ale s druhou nikoli. Člověk se známkami: 2,5,3,4, by měl být rád, že vůbec prospěje, trojku na vysvědčení za "tohle" opravdu dostat nemůže. Leda, že by měl hodně peněz on či jeho rodiče :D
[2] ups (88.208.83.62), 6. února 2009 16:43
:p
[1] Terezka (85.160.18.89), 28. ledna 2009 18:53
Ja si myslím, že i kdyby se hodnocení rozšířilo na stupnici 1-10 stejně bychom byli nespokojeni...Protože by to bylo zase mezi 6-7 atd...Nikdy nebudeme mít všichni spravedlivé známky, není prostě trojka jako trojka...Trojku může mít člověk se známkou 2,5-3,4 a není to stejné...;)

seminarky bez prace

Podklady pro seminární práce

Hodnocení článku

2,9
Oznámkuj článek jako ve škole
1 2 3 4 5
Známkovalo 2317 čtenářů

Další články tohoto autora