Závislost jménem facebook

20. března 2009, Dáša Andělová

"Ty ještě nemáš facebook?" dotázala se mě spolužačka kdysi. A tak jsem si ten všemi tolik oblíbený profil založila. Od té doby na něm trávím hodiny času a s přáteli komentujeme fotky, zakládáme skupiny, chatujeme, hrajeme mafiánské války a venčíme virtuální mazlíčky. Ale není něco špatně? Odpovím za vás, je. Do života nám totiž zasáhla virtualita.

Vy, co tento server znáte, mi jistě dáte za pravdu, že ovlivňuje vaše životy. Proč se scházet s přáteli venku, když tak dobře popovídat si můžete přes internet v pohodlí domova, tedy pokud nejsou vaši přátelé zrovna na kilometry vzdálení. Proč si dávat dárky, když stejně pěkné si můžete posílat prostřednictvím internetu a ještě ke všemu neutratíte ani korunu, pokud nepočítám virtuální peníze. Jak jinak zabíjet čas než bezúčelným surfováním na těchto stránkách? Jenže je tu problém. I když si svou "závislost" jasně uvědomujeme, neumíme se jí nadobro zbavit a po třech dnech nepřítomnosti si již nedočkavostí, až otevřeme modrobílé stránky a přečteme si všechny aktuality, hryžeme nehty na kost.

Je těžké poradit těm, co facebook.com ještě nemají, zda si ho založit, či ne. Má totiž i své klady. Můžete sdílet s ostatními vaše fotografie, videa, blogy, můžete si společně radit ve všem, zkrátka můžete všechno. Ale také by se vám to mohlo vymstít. Nedávno jsem četla článek o tomto rozšířeném fenoménu. Připravil o práci již stovky lidí. Ale mohli si za to de facto sami. Do kolonky status totiž napsali v pracovní době např.: Nudím se, Měl bych pracovat, či podobné texty a šéf si to zkrátka přečetl, protože oni nepřímo zmiňovaní prostě zapomněli, že si před měsícem svého nadřízeného přidali do přátel, ale jsou i opačné případy, kdy facebook danou osobu proslavil. Po té, co se připojila do skupiny např. spisovatelů, zveřejnila své texty, náhle se jí ozval vydavatel a bylo to. Zkrátka facebook vás může proslavit, ale i zničit.

Vzpoomínám si teď na jeden nedávno organizovaný manifest, který byl tolik diskutovaný v médiích a o jeho popularito se zasloužil právě facebook, na kterém někdo po smrti Jana Kaplického založil skupinu: Chceme aby v Praze stála Kaplického knihovna. Přidalo se několik set tisíc lidí a byl uspořádán i pochod Prahou.

Abych se přiznala, když píšu tento článek, mám zároveň otevřený právě i facebook, to aby mi neuniklo něco důležitého, a nebo abych nezmeškala zprávu od svých známých. Jsem už prostě sprostě závislá,ale nejhorší je, že věřím tomu, že to není vůbec chronická záležitost, ale pouhá domněnka. Jsem zvědavá, co si počnu, až odletím na 16 dní na Island, to teprve bude zábava. Už teď se bojím, jak budou vypadat mé nehty.

Juchů, právě byla okomentována má fotka, rychle si ji jdu přečíst…

Autorka je studentkou 3.ročníku gymnázia Na Pražačce v Praze 3, Žižkově.

Diskuze na téma Závislost jménem facebook

:) :( :D :p :| :O ;) 8) X) :_( :$ :@ :Z

Pro odeslání příspěvku se můžeš přihlásit nebo odeslat anonymně pod přezdívkou. Pro přihlášení musíš být zaregistrovaný. U příspěvků neregistrovaných nebo nepřihlášených uživatelů se zobrazí IP adresa.

Jméno nebo přezdívka:
Opiš kontrolní kód: Kontrolní kód

Příspěvky obsahující vulgární výrazy, komerční odkazy nebo odkazy nesouvisející s tématem budou smazány.

[46] Monika (213.192.0.30), 22. června 2014 13:58
Ahoj všichni.... Byla jsem závislá na facebooku dlouho jsem sti ot nechtěla přiznat ale byla ...Dohromady jsem tam byla pět let!!! ale uvědomila jsem si že ho mám zbytečně měla jsem tam 120 přátel pak jsem začala mazat ,,přátelé´´ kteří vlastně mýmí přáteli nikdy nebyli idkyž jsem spolu chodili do třídy sotva jsme pozdravili a na jendou jsem jich nechala 50 potom 25 ale přitom jsem scházela se třema tak jsem smazala na 4 jednoho dne jsem si řekla na co ten facebook mám???? Tak jsem si ho smazala stěma co jsem se nejvíc přátelila tak sjem jim to řekla a teď si stačí napsat smsku nebo si můžeme zavolat,když se chceme sejít.................Navíc jsem tam hrála ty trapný hry!!!!! Opravdu jsem byla závislá..........Kdo říká že není tak lže sám sobě!!! Abstinence byla těžká hlavně ta 14denní lhůta na smazání účtu... :-) ale zvládla jsem to a jsem za to ráda najednou mám hromadu času se kterým si někdy nevím aní rady :))))
[45] Mirek (46.33.96.7), 24. října 2012 19:27
Divím se že kvantum lidí (padesátníci) lezou jako m....i na FB a jen přidávaj a přidávaj p......y.Přitom jeden známej mi kdysi tvrdil (tenkrát ještě FB nebyl,podotýkám že to bylo někdy v 90 letech,PC tu nebylo nikak rozjetý) že prej když vidí co si lidi vykládaj na nějakým chatu tak tam ani nejde protože ho to nezajímá.Dnes přidává na FB příspěvky jako nějakej -náctiletej.A takových je X.Neříkám že tam někdy nevlezu,ale nic tam nepíšu,prostě žiju jako člověk.
[44] xxx (90.178.192.32), 10. července 2011 19:38
Lidi svádíte to na Facebook ale opak je pravdou !! Facebook za to nemůže za to si můžete vy samy !!!
[43] Petr12 (84.42.244.246), 22. června 2011 20:57
:@
[42] sss (89.235.54.54), 14. června 2011 22:30
sakra lidi , tak to smažte. - okomomentujete fotku atd:? Komentů všude milion na miliony fotek a odkazů - co kdo jedl- a koho to zajíma? Nikoho X):D mě to příjde, že se tím snažíte ostatním vnucovat a dávat najevo, že existujete...stouchaní atd... (omlouvá to ty, co nemají možnost se vidět atd.) ale je to ostuda. Prubla jsem talození profilu, bavilo me to ten den a konec, já tam nelezu... Jsem ráda, že nejsem loutka FB a otrok socialní společnosti. Přeju, ať se z toho proberete
[41] Dominika (82.142.120.249), 19. května 2011 11:11
Mám facebook. Jsem tam stále, když jsem doma, ale zároveň si dokážu říct ne. Tak že jsem spokojený člověk...:)
[40] Banán (78.108.154.6), 14. května 2011 16:43
Dobry den je mi 15 a taky jsem byl brutalně závislý na facebooku.. pořad jsem kontroloval kdo je Online a kdo ne když jsem někoho potkal neptal jsem se jestli ma Facebook narovinu jsem řekl "dej mi facebook".. no prostě mě facebook ze začatku strašně bavil.Ale jak jsem byl na dovolene tak mojí rodiče vypravěli zažitky z sveho mládí a tak jsem se zamyslel sam nad sebou a řekl jsem si že nechci mím dětem říkat že jsem každy den seďel u nejpopularnější socialní sítě Facebook. no tak to vyvrcholilo tak že jsem si našel odkaz na smazání Facebooku a šup bylo to ale během 10 minut mi přichazeli smsky ve tvaru "založ si Facebook" , "ty jsi fakt trapak" , "proč jsi to udělal? s kym se mam bavit" atd.. prostě ať si o mě myslí co chcou ale ja nechcu být další loutka Facebooku..... P.S. od te doby co jsem si to zrušil tak chodím sportovat ven + mam konečně holku s kterou jsem šťastný a jsem rád..;)tak vam přeji hodně uspěchu a lituji vás...
[39] denulinka novakovska (213.195.210.34), 4. ledna 2011 14:08
:@:@:@ :@¨Myslim si že to je pravda:_(X)8):O
[38] Kena (213.195.210.34), 4. ledna 2011 13:24
Kena Smrdí
[37] HonzZza (213.195.210.34), 4. ledna 2011 13:19
danielQa....umíš taky něco jiného než jen EJ LOL a :/ ?? :DD Jediný kdo si tady dělá trapas si ty... :D
[36] danielQa (213.155.243.175), 26. prosince 2010 20:36
:@:@ EJ LOL takhle to wbc není ... :/ De vidět že to neznáš ..:/ .... zbytečně si tady děláš trapas .. LOL .:/
[35] Ronnie (95.105.144.194), 20. prosince 2010 09:53
...pokračovanie Pred vymazaním som rozposlal všetkým hromadné správy s mojim ICQ, SKYPE a tel. čislom... spravu so zavŕšil "dúfam, že sa niekedy stretneme aj osobne" v priebehu 3 dní mi prišlo cez 20 sms v ktorých sa opakovali tie isté frázy... "prečo si to spravil, obdivujem, dobre že si to spravil, aj ja to chcem spraviť" A totálne ma dostala jedna z tých správ... kde sa mi dostalo, že niekto vytvoril skupinu na moju pamiatku, kde je v názve R.I.P. :Z Toto už čo je? Je to choré ! FB ani podobnú sieť už nikdy viac. Radšej budem pre tých 200 ľudí RIP... Ciao! :)
[34] Ronnie (95.105.144.194), 20. prosince 2010 09:52
...pokračovanie A preto sa pýtam tých, čo tak presvedčivo tvrdia, že "jasné, veď zájdeme na kávu" alebo "Se svými přáteli rozhodně zajdu raději na kávu a popovídám si s nimi osobně".... koľko krát ste sa takto s niekym streli VO SVOJOM VOĽNE odkedy máte FB ? ;) žiadne náhody, žiadna práca, žiadna skupina ľudí so svojich koníčkov na ktore v podstate musíte chodiť. Myslím len, tak... ste na FB píšete a zrazu "podme von"... odpoveď je na 99% záporná :p lenže toto nie je len z vašej strany... ide aj tých druhých... a preto je to vlastne celé zbytočné... je to tragické a je to hlavne desivé... pokračovanie...
[33] Ronnie (95.105.144.194), 20. prosince 2010 09:52
16.12.2010 som vymazal svôj 2,5 ročný profil na FB, na ktorom som mal vyše 1,200 fotografií reálnych 198 "priateľov", ktorých skutočne poznám. Skrátka nikto koho som nepoznal alebo niekto s kým som sa pár krát rozprával. Prečo? :O Lebo tiež som si myslel, že je všetko v poriadnu, veď vybehneme na kávu alebo na pivo. Že FB je len niečo ako sprostredkovateľ stretnutí. Miesto, kde sa dohodneme a pôjdeme von. Omyl ! Za 2,5 roka som sa nestretol s nikým z tých cca 200 ľudí až na vynimky (priatelka, kolegovia a 2 kamaráti) pokračovanie...
[32] kiristina (193.179.106.102), 8. prosince 2010 09:34
je to horz ni ten facebook je to hrozni strašni:Z:@X):|:D:(:)
[31] kristina (193.179.106.102), 8. prosince 2010 09:33
joe to hruza ten facebok:):):):):)8):$:$:@
[30] Nikolka (193.179.106.102), 8. prosince 2010 09:30
Ano, mám profil na FB zřízený, ano mám ho puštěný celý den, ano jsem ráda v kontaktu se svými přáteli, ano potkala jsem zde mnoho lidí, které jsem leta neviděla, ano, nemám s ním jediný problém z těch, které autorka výše popisuje. Se svými přáteli rozhodně zajdu raději na kávu a popovídám si s nimi osobně a myslím, že tak to vnímáme všichni. A rozhodně jsem nepociťovala tenzi z absence na FB, když jsem byla 16 dni na dovolene. V tomhle směru je tedy článek trochu mimo. :):):):):)
[29] Nokolka (193.179.106.102), 8. prosince 2010 09:29
Na facebook chodim za prateli
[28] Martina (212.24.139.194), 21. listopadu 2010 14:50
Ahojte lidi, můžete mi pomoci s menším projektíkem na pomoc dětem ? blíží se Vánoce a mnoho opuštěných dětí nebude mít pod stromečkem dárky. Jde o tuhle skupinu, trochu ji rozšířit. Ale rychle - po Novém roce už bude pozdě. Děkuji Martina H. http://www.facebook.com/pages/Vanoce-jso...
[27] ali (217.29.8.168), 30. října 2010 21:22
Já si myslím, že bez facebooku nám bylo rozhodně líp. Daleko více jsme se scházeli. Teď si ,,pokecáme" na facebooku a už nemáme takovou potřebu se vidět. A když už se vidíme po delší době, tak stejně o sobě vše víme z facebooku. Na druhou stranu je dobré, že když vidíte nějakého kamaráda online,tak se můžete domluvit na nějaké společné akci. Bez fb by vás třeba ani nenapadlo s nim někam zajít. Ale rozhodně bych byla radši kdyby facebook vůbec neexistoval. Ničí tu opravdovou komunikaci mezi lidma,tu písmenka NIKDY nemůžou nahradit!
[26] Karolína (195.250.156.4), 4. října 2010 12:06
Takže ne FB je příčinou toho, že si hryžeme nehty, když svůj profil nezhlédneme 3x denně. Spojení "závislost na fejsbůku" už je opravdu výkřik do tmy a pokud se někdo přece jenom vidí ve výše uvedeném článku, tak je třeba si přiznat, že je něco špatně a je třeba se zamyslet nad sebou samými a ne nad FB. A ještě - výlevy typu: FB si nikdy nezřídím, protože..a to je jedno co...je už spíše blbou pozou. A vůbec..četl někdo z Vás definici závislosti?....
[25] Karolina (195.250.156.4), 4. října 2010 12:06
Ano, mám profil na FB zřízený, ano mám ho puštěný celý den, ano jsem ráda v kontaktu se svými přáteli, ano potkala jsem zde mnoho lidí, které jsem leta neviděla, ano, nemám s ním jediný problém z těch, které autorka výše popisuje. Se svými přáteli rozhodně zajdu raději na kávu a popovídám si s nimi osobně a myslím, že tak to vnímáme všichni. A rozhodně jsem nepociťovala tenzi z absence na FB, když jsem byla 16 dni na dovolene. V tomhle směru je tedy článek trochu mimo.
[24] Karolína (195.250.156.4), 4. října 2010 12:06
A tak se mi zdá, že problematika závislosti na FB a jiných sociálních sítí začíná být nafouklá víc než je potřeba. Neumím-li zacházet se sociální sítí, jsem blb a pak si tedy profil nezřizuji. Zaměstnanci nepřichází o práci kvůli FB, ale kvůli své blbosti. A pokud na takovém portále trávím celý den, tak mám převrácené hodnoty a nedostatek jiných podnětných věcí a to se dostáváme úplně nikam jinam, rozhodně to nebude problém sociální sítě. V takovém případě, nebude-li k dispozici FB, či jiná sociální síť najde si člověk něco jiného. Na FB nejsme přece vydáni na pospas všemu a všem. Pokud někoho nechci mezi přáteli, tak ho tam mít nemusím a jeho žádosti můžu s klidem odmítnout a je to mé rozhodnutí a nemusím vůbec nikomu nic vysvětlovat. Rovněž do statusu si mohu napsat co chci a je jenom na mne, co tam napíšu. A že tam někdo píše p*****y? No tak ho opět nemusím mezi přáteli, když mi to vadí. Všechno je to o mém rozhodnutí, tudíž nerozumím výkřikům o tom jak je to strašný.
[23] Zed (85.70.122.147), 19. září 2010 21:54
Ahoj, tvůj článej sem našla na googlu při hledání "závislost na facebooku" a musím přiznat, že krom hraní her na fb jsem na tom stejně. Bez přibarvování a bez kousání nehtů. Přiznejme si tu krásnou stvůrku závislosti. Už tam trávím víc času než je zdrávo, ale jak se toho zbavit?? Má to přeci i tolik nesporných výhod jako sdílení fotek a novinky od kamarádů z cest. Chjoo...zrušit ho nemůžu, bych s nimi neměla jinou vazbu.
[22] Luci (62.245.114.87), 10. července 2010 22:54
:@:_(:Z presne tak, podelanej fcb:( zere to akort cas a jsem na tom zavisla:(((
[21] Nikky (88.100.184.149), 15. dubna 2010 13:25
no hele:D....já jsem na fb pořád:D....když ne na pc tk na mobilu ale to je nepřetržité....už ignoruju reálný světX)
[20] Dr.Larva (78.102.243.160), 6. dubna 2010 19:59
Ve čtvrtek sem FB zrovna deaktivoval, lezl mi krkem před registrací, pak sem si ho oblíbil a díky tomu mě štve o to víc, takže huš :-D:D
[19] Melmenka2 (85.71.62.112), 4. února 2010 12:07
jj
[18] Melmenka2 (85.71.62.112), 4. února 2010 12:05
:p:D:$8):O:p:D:D:p-to sem zapomela dodat ke svymu clanku --cislo 17
[17] Melmenka2 (85.71.62.112), 4. února 2010 12:04
A jo občas na ten facebook zajdu zachatovat si s kamarády nebo e podívat na jejich nové fotky,ale že bych na nej byla nejak závislá se říct nedá. vim že tam číhaj různé nemravnosti,a vůbec že je to dost zavirovaný,ale kdyz proste se nemate jak spojit s vasim nej. kámošem nebo si proste popovídat o svých problémech se svým blízkym ,kdyz honemate po ruce,tak se fabook hodi . da se odepsat hned a nemusite proste čekat jestli vám prijde nejaka zpráva jako treba na lide.cz-to je strasne zdlouhavi-proste facebook je zpusob jak byt se svými prateli a byt jim na lbízku i kdyz sou treba 100 kilometru daleko.... mno to myslim staci.... Jinak mimochodem celkem fajne clanek....kazdy ma svuj nazor na facebbok..ja mam zrovna tenhle
[16] eva farná (78.102.26.17), 5. ledna 2010 19:17
já osobně raději stahuji porno ! X)
[15] kubas (193.179.175.210), 30. prosince 2009 01:15
Vzhledem k věku skvěle a čtivě napsíno:) Island taky závidím..:)
[14] Petr (89.103.38.123), 17. prosince 2009 22:01
Ja jsem na FB uz asi totalne zavisly a zacinam ho nesnaset porad dokola ty statusy tech lidi a furt hlasky jak se kdo pridava do njakej skupiny kterych je tam milion a z toho spousta o kravinach nebo porad dokola o tom samem, ale stejne jsem tam porad proste uz zavislost jak jsem zrovna u pocitace hnedka zapnu fb. Jenze kdyz mam njakou jinou pocitacovou zavislost tak to vyresim tak ze ji proste smazu, nebo to proste prekonam nebo neco, ale fb v podstate smazat nechci protoze je to dobra cesta jak najit davno zapomenute zname a dozvedet se o lidech neco vice, navic kdyz vetsina pratel ma fb a vy ne tak uz tim jste od nich trosku dal.
[13] SAJSOK (81.201.48.27), 12. listopadu 2009 22:52
No FB sem si založila nedávno...dřív sem to odsuzovala..:-D a ted tam sem každou volnou chvíli..asi na tom neco bude
[12] elza (88.146.167.53), 17. července 2009 02:48
dobry clanek:-) ja sem se uz nekolikrat rozhodla, ze si fb zrusim, pze uz me vytaci neustale ty stejne statusy a celkove, jak tam kazdej pise, co delal, co dela a co bude delat, jeste ze to vsichni vime.... ale stejne si ho nikdy nezrusim... a to jen a jen kvuli skole, pze to co tam decka pisou, to na spoluzakach nenajdu, tipu, co mely v testech atd...
[11] Ades (213.192.2.142), 13. července 2009 16:44
:Dúplně se v tom článku vydím...bohužel...mám facebook i v mobilu a pořád kontroAdesluju, kde se co děje.... až odpojím wap tak to teprv bude něco... . :(
[10] babybee (87.194.162.62), 4. dubna 2009 22:41
Facebook používám jen jako fotoalbum pro své známé. Jinak odsuzuju každou závislost, takže i tuhle. Mimochodem moc hezky napsaný článek. ;)
[9] qwe (90.177.235.66), 30. března 2009 16:51
:O:p:):):O:|:p:D:D psiska je to volovina, bych vás postavil do řady a zliskal!
[8] Pavel (88.101.138.85), 23. března 2009 20:09
To já žádné ďábelské příjmení nemám, ale za to mám tak krásné :D Růžička jméno mé :), jediné, co mě na růži napadá je to, že píchneš se o růži a nebo krásná to růže :D
[7] Dáša Andělová, 23. března 2009 18:11
nevím, jestli ti to můžu prozradit, pak totiž budeš vědět, že jsem závislák:D...ne, normálně jak autorka tohoto pobuřujícího článku, akorát trošku formálněji, tedy Dagmar....a dále si už dopiš to andělské příjmení:-)
[6] Pavel (82.100.63.22), 23. března 2009 15:38
Doplnění ze včerejška: Z mého pohledu je to jenom obdoba myspace(i když tam nejsem vůbec zaregistrovaný, tak mi to přijde skoro stejné). Ale jinak musím uznat, že je dobře napsaný a odráží závislosti nastupující generace. A já bych sám toto nenapsal.A jak se jmenuješ na facebooku, že bych si tě dal taky do přátel? :)
[5] Pavel (82.100.63.22), 23. března 2009 08:41
Nepohoršilo, spíš jsem se pohoršil sám nad sebou, protože to bylo do nebe volající, že jsi to myslela ironicky. Ale to nic. Osobně já si tam přidávám jenom přátelé, které znám ze školy, z města a z mého okolí. Teď končí hodina, dopíšu to později :D
[4] Dáša Andělová, 22. března 2009 14:01
To Pavel: za 1) není mi 19, ale 18, je tu špatné počítadlo, za 2) článek měl být samozřejmě naschvál přemrštěný, nejsem na facebooku závislá, spíš měl odrážet onu vlnu zájmu o tenhle, v poslední době tolik diskutovaný, fenomén. samozřejmě, také se vždy jen kouknu na novinky a netrávím na něm celý den, to se jdu radši někam bavit:-)...spíš sem tím chtěla poukázat na ty, co na něm tráví celý "život"....na jednu stranu to chápu, na druhou mi to příjde absolutně nesmyslné. ...prostě tak trošku fejetonek s přibarvenou skutečností....promiň, jestli tě to nějak pohoršilo...
[3] Pavel (88.101.138.85), 22. března 2009 00:41
Když tohle napíše 19letá holka, tak to už je na pováženou. Nevím, co všichni vidíte na tom facebooku. Sice mám také založený profil, ale že by to byla moje závislost, to se říct nedá. Jak tady píše Terezka tak také se kouknu na nějaké novinky, ale že bych strávil celý den, to nehrozí. To bych musel marodit a všechny jiné stránky by mi nešly, jenom toto, abych tam strávil celý den
[2] tertert (81.200.48.83), 21. března 2009 18:52
:@lol
[1] Terezka (85.160.18.25), 20. března 2009 23:12
...Facebook sice mám, ale úplně závislá na něm nejsem...Jo jasný, každej den se mrknu na nějaký ty novinky, ale netrávím tam celej den...:p

seminarky bez prace

Podklady pro seminární práce

Hodnocení článku

9,4
Oznámkuj článek jako ve škole
1 2 3 4 5
Známkovalo 2602 čtenářů

Další články tohoto autora